Wat: Nieuwsvoorziening voor financiële wereld
Wie: Sjoerd Leemhuis
Daagt uit: Persbureaus
Sinds: 2012
Omzet (2016): 8 ton
Medewerkers: 20
De traditionele mediasector heeft door de digitalisering al ruimschoots kennis kunnen maken met het begrip ‘disruptie’, maar als het aan de mensen achter Owlin ligt, kan daar nog best een schepje bovenop. “Er is nu teveel nieuws in de wereld en het is onmogelijk geworden voor een mens dit nog bij te houden. Owlin lost dit op binnen de financiële sector voor de portfolio managers en risk managers. Zo wijzen we onze gebruikers op nieuwe kansen, trends of risico’s die zich voordoen in hun portfolio of markt”, aldus Sjoerd Leemhuis.
Zijn in 2012 opgerichte techbedrijf gebruikt kunstmatige intelligentie en machine learning om meer dan 2,8 miljoen nieuwsbronnen wereldwijd te monitoren. Dat doet het in acht talen en real-time. Hierdoor is het in sommige gevallen sneller dan Bloomberg en Reuters. Maar de echte kracht van Owlin zit in de algoritmes die kijken naar de inhoud van het bericht en hoe het nieuws zich gedraagt online. “Wij hebben unieke technologie in de markt gezet en snappen ook nog genoeg van de financiële sector om deze technolgie om te zetten in producten die onze gebruikers helpen de race te winnen.”
Bij persbureaus mogen ze dan met de handen in het haar zitten, de financiële markt reageert enthousiast op dit disruptieve businessmodel. Zowel de ING, ABN Amro, Adyen, Deloitte als KPMG zijn klant bij Owlin. “Bovendien werden we opgebeld vanuit New York om daar heen te gaan. Daar komt inmiddels 30 procent van onze omzet vandaan.” De oversteek naar de Big Apple is dan ook het ultieme groeidoel van Owlin. “We willen het bedrijf tien keer zo groot maken.”