Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

The Ocean Cleanup

Wat: Veegarmen tegen plastic soep
Wie: Boyan Slat
Daagt uit: Plastic soep
Sinds: 2013
Omzet (2016): niet openbaar
Medewerkers: 75

Het leek een waanzinnig idee. Boyan Slat, eerstejaars student Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft, zou de wereldzeeën wel even schoonvegen met lange grijparmen. Even waanzinnig als verleidelijk, als je bedenkt dat jaarlijks 1 miljoen ton plastic in de oceanen verdwijnt, een hoeveelheid die alleen nog maar groeit en een milieuramp van ongekende proporties is. Maar een tiener uit Nederland die dat even oplost?

The Ocean Cleanup

Een paar jaar fast forward is Slat het gezicht van The Ocean Cleanup, een challenger met inmiddels 75 werknemers, die honderden proefmodellen plus een prototype bouwde in de Noordzee. Slat bracht in kaart waar alle plastic rotzooi zich bevindt en heeft zowel een werkbare schoonmaakinstallatie als een kloppend businessmodel. De eerste installatie wordt in 2017 gebouwd, bestemd om in 2018 voor de kust van Californië aan de slag te gaan. The Ocean Cleanup wil op deze en vier andere plekken in de wereld waar de plastic soep zich verzamelt zijn machines laten ronddrijven, om uiteindelijk in twintig jaar tijd de zeeën vrij te maken van plastic.

Funding

Dat zal uiteindelijk een miljard kosten, maar tot nu toe heeft Slat over funding niet te klagen. Hij begon visionair maar klein, met de Tedx-presentatie die Slat hield in Delft, en werd opgepikt door Amerikaanse media. In een volgende fase verleidde de crowdfundingpresentatie voldoende backers, waarna de eerste proefopstelling meer mensen wisten te overtuigen. Zijn eerste crowdfunding bracht 90K op, een tweede ronde in 2014 alweer 2,2 miljoen. Maar nu gaat het met grotere cijfers. In totaal meer dan 35 miljoen haalde hij op, bij namen als Salesforce-oprichter Marc Benioff. “Die spiraal gaat van resultaten naar het communiceren van wat we hebben bereikt, en dat weten we vervolgens in geld om te zetten door nieuwe funding op te halen voor de volgende mijlpaal”, legde Slat onlangs uit.

Business model

Uiteindelijk moet The Ocean Cleanup zelfvoorzienend worden. Volgens Slat kost elke installatie 5 miljoen euro, waarna de operationele kosten van het opvissen en verwerken van het plastic pas beginnen te lopen. Maar na een paar pilots heeft The Ocean Cleanup ook zijn businessmodel getweaked. “Enerzijds kunnen bedrijven een intstallatie aanschaffen, die dan hun naam krijgt voor marketingdoeleinden. Anderzijds willen we het plastic leveren aan producenten die er consumentenproducten van maken. Ze betalen voor de plastic als grondstof, maar krijgen daarbij een licentie op ons merk, zodat ze hun producten onderscheidend kunnen maken doordat ze zijn vervaardigd uit Ocean Cleanup-plastic. Meubels, auto-onderdelen, telefoons; we zijn al door diverse partijen benaderd met interesse. Uiteindelijk moet The Ocean Cleanup zelfvoorzienend worden.”