Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Land Life Company

Wat: droge gebieden vergroenen
Wie: Jurriaan Ruys, Eduard Zanen
Daagt uit: projecten die draaien op subsidie
Sinds: 2014
Omzet: niet openbaar 
Medewerkers: 22

Land Life Company maakt uitgedroogde, ‘gedregradeerde’ gebieden weer groen door bomen te planten in een biologisch afbreekbare boomcouveuse, de Cocoon. Het bedrijf werd drie jaar geleden opgericht door voormalige McKinsey-partner Jurriaan Ruys en Eduard Zanen, mede-oprichter van Bugaboo.

Marktgedreven landherstel

Ruys en Zanen willen de traditionele manier van landherstel op een radicaal andere, marktgedreven manier aanpakken. Hoofd marketing Charlotte Jongejan: “Tot nu toe ging het vooral om versnipperde pogingen waarbij overheden en ngo’s op een ouderwetse manier bomen planten en de vingers kruisen. Met onze technologie herstellen we grond op een innovatieve, schaalbare en kost en water-efficiënte manier. Wij willen winstgevend zijn om onze impact almaar te kunnen vergroten.” Eerder dit jaar haalde het bedrijf 2,4 miljoen op bij investeerders, nadat het in 2015 al vijf ton had gewonnen in de Postcodeloterij Green Challenge. Ruys wil er op verschillende locaties het team mee versterken, meer onderzoek mee doen, maar hij wil het ook gebruiken voor de bouw van fabrieken in Mexico en China.

CO2-footprint verkleinen

In de beginfase was het nog veel “ploeteren en aan de deur kloppen” met kleine pilotprojecten, mede omdat bomen nu eenmaal niet snel groeien. Maar het kartonnen bakje waarin de jonge boompjes op hun gemakt, verzekerd van voldoende water, kunnen opgroeien, is nu klaar om op te schalen. “Na 3 jaar zijn we op het punt dat we in verschillende gebieden genoeg bewijs hebben dat we op grote schaal kunnen planten.” Land Life Company plantte al enkele tienduizenden bomen (per project) voor een aantal grote tech- en leasebedrijven die hun CO2-footprint willen verkleinen en mijnbedrijven die beschadigde mijnbouwgrond willen herstellen.

Dit jaar worden dat samen enkele honderdduizenden. “Straks gaan we door de 100.000 bomen per project.” Het groene bedrijf wil zich ontwikkelen tot een complete leverancier van landherstel, die van A tot Z verantwoordelijk is voor een herstelproject. Met bijvoorbeeld eigen kwekerijen en een monitoringsysteem en een database waar alle Land Life bomen wereldwijd worden geanalyseerd.

Kijk ook: Dit gaat Land Life Company doen met 500.000 euro prijzengeld (video)