Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Frecious

Wat: Sapmerk
Wie: Murk Vermeeren
Daagt uit: gevestigde sapfabrikanten
Sinds: 2011
Omzet 2016: 1 miljoen euro
Medewerkers: 8

Sap drinken we graag, maar aan de minimale dagelijkse inname van groenten komt 95 procent van de Nederlanders niet toe. Vermeeren: “Dat lukt praktisch niemand en supplementen zijn niet het antwoord. Zo is het idee voor Frecious geboren: biologische slow juices van topkwaliteit. Het productieproces is gebaseerd op wetenschap en research. Dit gaat verder dan coldpressed juice.”

Ambachtelijk en shock-frozen

Sinds 2011 is Vermeeren aan de slag te gaan met slowjuice van groenten en fruit, wat destijds een nieuw segment was in de sapmarkt. “Niemand lijkt door te hebben dat zomaar 70 procent van de voedingswaarde van groente verloren kan gaan voordat je een hap neemt. En de meeste sappen zijn niet meer dan water met een smaakje.” Na jaren van investeren in productie en distributie – ‘We produceren als enige met een schoefmethode, en leveren onze sappen shock-frozen, online en vanuit het vriesvak’ – is Frecious vanaf 2013 live, waarbij de verkopen de afgelopen jaren goed groeiden, maar niet explosief. “De uitdaging is op te schalen zonder onnatuurlijke bewerkingen toe te passen, zoals pasteuriseren, voor een langere houdbaarheid.”

Copy cats

Inmiddels zijn groentesapjes nogal in zwang en heeft Frecious genoeg concurrenten: Albert Heijn met zijn groentesappen, Natur (voorheen Naturalicious), maar ook kleinere merken als Sap.je, Juizs en Uzuma. Vermeeren: “Een aantal copy cats, maar vooral allemaal hydraulisch ‘coldpressed’ merken die maar een paar procent echt sap gebruiken. Frecious blijft uniek omdat we volledig ‘schroefpersen’. Een detail misschien, maar het maakt alle verschil in kwaliteit en gezondheidseffect.”

Internationaal uitbreiden

Dat in 2017 de omzet van Frecious niet hard zal doorgroeien, komt doordat het een ‘transitiejaar’ is. Met een half miljoen aan vers kapitaal van een informal werkt Vermeeren aan een nieuw assortiment en de doorontwikkeling van zijn technologie. Vervolgens komt het aan op marketing en internationaal uitbreiden via het diepvriesvak van de retail.