Wat: Online interieurwinkel
Wie: Geert-Jan Smits
Daagt uit: Duurdere interieurwinkels
Sinds: 2010
Omzet: 10,9 miljoen euro (2016)
Medewerkers: 70
Wilde Geert-Jan Smits (46) meubilair in het hogere segment kopen, dan was hij lange tijd aangewezen op stenen winkels. “Compleet achterhaald”, vond hij het. “De klant verwacht meer en wil via alle kanalen worden bediend. Er was nog geen CoolBlue voor de design-woonbranche.” Die heeft hij dus, onder de naam Flinders, zelf in de markt gezet.
Smits begon in 2010 met Flinders; een online woonwinkel die inmiddels een miljoenenomzet heeft en zelfs winst maakt. Flinders opereert online, maar heeft ook een vestiging in Zaandam en twee cafés. Smits stelt de klant via elk kanaal te willen “bereiken, inspireren en adviseren”. Hij doet het niet alleen. In 2015 sloot Oscar Diele (TNT, TomTom) aan als mededirecteur. Daarnaast staken investeerders Peak Capital en RTL Ventures staken respectievelijk een half miljoen en 3 miljoen euro in zijn startup. Dwars als hij is, is Smits met het kapitaal onder meer een eigen papieren magazine begonnen. “Het vergroot je tastbaarheid”, zei hij daar eerder dit jaar over tegen Sprout.
Woonwinkels in het hoogste segment zijn dus gewaarschuwd: Flinders bestormt de markt. Op dit moment heeft het bedrijf nog een aandeel van 2 tot 3 procent in de design-woonbranche, maar Smits mikt op een groei van “40 procent per jaar in Nederland, België en Duitsland”. Flinders wil die groei volhouden door te investeren in onder meer augmented reality en door de klant nog beter te adviseren. “Klantadvies kan ook in de avonduren of aan huis en levering kan op specifiekere tijden.”