Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Doppio Espresso

Wat: Koffieketen
Wie: Peter van Eijl en Jonathan Teoh
Daagt uit: Starbucks, Bagles & Beans
Sinds: 2007
Omzet: niet bekend
Medewerkers:

Terwijl Starbucks nog koudwatervrees had en ook Douwe Egberts zich af vroeg of Nederlanders hun pleur wil buiten de deur wilden drinken, openden Peter van Eijl en Jonathan Teoh in 2007 hun eerste Doppio Espresso, in Groningen. Sindsdien bewijzen ze dat er wel degelijk een markt is voor koffie, als die maar goed wordt gezet in een horecazaak waar alles klopt: een goede combinatie van ambachtelijk werken, maar ook innovatief, duurzaam en met goed oog voor wat klanten en medewerkers blij maakt, aldus de mannen van Doppio.

Keten franchisezaken

Hun eerste vestigingen draaiden ze nog zelf, maar dat zette een rem op de groei. Vanuit een hoofdkantoor in Joure is Doppio de afgelopen daarom via een franchiseformule uitgegroeid tot een keten van dertig zaken, vaak gevestigd in voormalige winkelpanden in de steden, tot en met de utierst verwende Amsterdamse Zuidas. De eary adopters uit de begintijd hebben gezelschap gekregen van een breder publiek maar de koffie is nog steeds top, getuige de prijzen die Doppio bijna jaarlijks wint met zijn core product.

Franchisenemers getraind

Teoh en Van Eijl laten hun franchiseondernemers bepaald niet bungelen. Ze hebben in Joure een opleidingscentrum waar franchisenemers worden getraind, kennis wordt gedeeld en waar verder wordt gesleuteld aan de formule. “Door te zorgen dat de juiste mensen binnen de organisatie de juiste kennis tot hun beschikking hebben, zijn de locaties eerder winstgevend, ervaringen van gasten beter en wordt de merknaam steeds sterker.” De omzet komt per vestiging uit op gemiddeld ruim 3 ton. Het totaal loopt dus tegen de 10 miljoen, waarvan de franchisegever een percentage pakt.