Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

Aimforthemoon

Wat: ecosysteem voor startups en corporates
Wie: Niek Karsmakers en Jesse van der Meulen
Daagt uit: Consultancybedrijven
Sinds: oktober 2012
Omzet (2016): 1,4 miljoen euro
Medewerkers: 6

Zet een groep innovatieve ondernemers bij elkaar, organiseer geregeld evenementen en breng ze in contact met corporates. Het is de strategie waarmee Niek Karsmakers (33) en Jesse van der Meulen (28) al sinds eind 2012 succes hebben met hun Amsterdamse ondernemers-ecosysteem Aimforthemoon.

Schalen

“Voor ondernemers is een bedrijf starten makkelijker dan ooit”, weet Karsmakers, “maar schalen lastiger dan ooit. Voor corporates is het steeds ingewikkelder om de snelheid van nieuwe spelers, zoals startups en groeibedrijven, bij te houden en resultaten te halen uit innovatie.” Door ze samen te brengen en nieuwe bedrijven te laten starten, denkt Karsmakers beide problemen op te lossen. “Bovendien maak je gebruik van elkaars krachten.” Het leverde al talloze projecten en bedrijven op, zoals Mooie Boules, Independer Energy en Moonshot Stories.

Innovatie

Consultancybedrijven voelen de bui al hangen met Aimforthemoon, dat zichzelf als uitdager neerzet. “Innovatie is executie”, zegt Karsmakers, “dus doen in plaats van praten, advies geven en plannen maken”. Inmiddels zitten Karsmakers en Van der Meulen dan ook met menig grote partij om tafel. Zoals? TomTom, de Volksbank, Europcar en – jawel – het ministerie van Economische Zaken. Aimforthemoon hoopt in 2017 een omzet van 2 miljoen euro te behalen. Volgend jaar mag dat verdubbeld worden, als het aan Karsmakers en Van der Meulen ligt.