Wat: Brillenmerk
Wie: Mark de Lange en Camiel de Lange – van Bergen
Daagt uit: Brillenketens én de opticien
Sinds: 2013
Omzet: niet openbaar
Medewerkers: 90
Ace & Tate is, zoals veel innovatieve nieuwkomers, onstaan uit frustratie. Oprichter Mark de Lange: “Als brildrager was ik veroordeeld tot ofwel een discountproduct met dito kwaliteit en klantervaring of de luxe opticien met belachelijk prijskaartje. De service was over het algemeen niet om erg gelukkig van te worden, en het was meestal ook volstrekt onduidelijk hoeveel ik zou betalen en waarom dat zoveel moest zijn.” Dat kon duidelijk makkelijker, goedkoper en veel leuker, besloot De Lange. En hij begon een brillenmerk dat zich nestelt tussen de genoemde Hanzen Anders en modieuze opticiens. “Een bril kopen hoeft niet te voelen als naar de tandarts gaan.”
En dat bewijst Ace & Tate, dat in ijltempo groeit, online én offline. De grootste Nederlandse steden, steeds meer stippen op de kaarten van België, Duitsland en Scandinavië: het brillenmerk gaat hard – en dan is het bakstenen verkoopkanaal goed voor ruwweg de helft van de totale omzet. Wat dat laatste betreft, De Lange laat het bij de vaststelling dat Ace & Tate sinds de oprichting elk jaar in omzet verdubbelt, en met 90 werknemers bijna winstgevend is.
Een hoge kwaliteit product, tijdloos design en superservice tegen een duidelijke en vaste, lage prijs, dat is waarmee Ace & Tate zich zegt te onderscheiden van de gevestigde orde. “We doen ook geen upsell. Wij positioneren brillen als niet alleen een medisch product maar ook als een lifestyle item. Onze winkels voelen meer als een laagdrempelige galerie dan als een ‘brillenzaak’ – bij ons iets kopen moet een leuke ervaring opleveren.”
En de gevestigde orde? Die is niet echt dol op de challenger, zegt De Lange. “De markt vindt ons wat minder leuk. Het beste voorbeeld: een opticien nam ooit de moeite om naar ons kantoor te bellen met de boodschap dat hij hoopte dat wij ‘af zouden branden’.