Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2016

Payt

Wat: online incasso en debiteurenbeheer
Wie: Merijn Stapert, Aziz Al-Harazi (beiden op de foto), Rob Rustenburg, Jelger Gustafsson en Sander Kamstra
Daagt uit: traditionele incassobureaus en debiteurenbeheer
Sinds: 2013
Medewerkers: 13

Debiteurenbeheer is niet zo sexy, maar Merijn Stapert, Aziz Al-Harazi, Rob Rustenburg, Jelger Gustafsson en Sander Kamstra maken het wel makkelijk voor mkb-bedrijven met een online dienst die voorkomt dat een dure deurwaarder moet worden ingeschakeld. De basis hiervoor is een communicatie- en betaalplatform die zowel door debiteur als crediteur gebruikt worden om met elkaar in verbinding te staan. Van factuurverzending tot aan gerechtelijke incasso.

Zo houd je de communicatie als ondernemer in eigen hand, is het idee. Stapert: “Incassobureaus kiezen bijvoorbeeld partij voor de schuldeiser en behandelen schuldenaren als wanbetalers. Payt gaat ervan uit dat men bereid is te betalen voor wat er is gekocht. Je moet het je klant alleen zo makkelijk mogelijk maken om te betalen, of om te reageren op facturen waar vragen over zijn.” Incassobureaus en externe debiteurenbeheerders nemen weliswaar werk uit handen, maar ze “kunnen geen oordeel vellen over de inhoud van een discussie”. 

Verdienmodel

Ook zijn verdienmodel heeft Payt zo ingericht dat de klant altijd controle houdt, en werkt met een vast abonnement en transactiefees, ook in het incassotraject. “Waar alle incassobureaus werken voor de incassokosten, geldt bij Payt dat deze voor onze klanten zijn. De klant kan dus makkelijk besluiten deze kwijt te schelden als dat in het belang van klantbehoud is.”

Payt int al voor meer dan een miljard euro per jaar voor zijn klanten. “De markt begint online debiteurenbeheer en incasso steeds logischer te vinden. Sterker nog: gerenommeerde incassobureaus en gerechtsdeurwaardersorganisaties vragen veelvuldig om ons platform in te mogen zetten voor hun eigen klanten omdat ze merken dat hun eigen bedieningsmodel – zeker voor bepaalde doelgroepen – te bewerkelijk en te duur is.”