Wat: callcentersystemen
Wie: Dennis Schabracq (46), Daniël Cools (39), Raymond van Laaken (53) en Maarten Roosen (34)
Daagt uit: gevestigde leveranciers van software
Sinds: 2007
Omzet 2014: 1,3 miljoen euro
Medewerkers: 15
Leveranciers van software voor callcenters waren er al volop, toen de vier oprichters van Codelogic besloten hun eigen systeem te bouwen: Steam. Dat was in 2009 af en sprong helemaal in op de eisen van deze tijd: het is cloudgebaseerd, werkt goed samen met andere klantensoftware en je rekent ervoor af naar gebruik, in plaats van per werkplek.
Daniël Cools: “Doordat we zelf hebben ervaren hoe het is om meerdere callcenters te runnen wisten we precies waar het bij bestaande systemen aan schortte. Daardoor doen wij het met Steam echt anders dan de rest.” Steam levert een totaaloplossing, inclusief pc’s, telefoons, headsets en alles wat je nodig hebt om een callcenter te runnen. “Concurrenten verklaarden ons voor gek: een pand en meubilair is het enige wat je nodig hebt om met ons te werken.”
Het leverde klanten op als pensioenbelegger Brand New Day, krantenuitgever de Persgroep en hechtmappenfabrikant Unibind, die in 128 landen actief is. Inmiddels bewerken Cools en de zijnen actief het buitenland. “We kijken naar Polen, Duitsland, maar ook Hongarije en Bulgarije. We willen eind dit jaar een eigen verkoopkanaal in één van die landen hebben.”
Het doel op de langere termijn: vijf procent van de markt in Europa pakken. “Je ziet dat in Nederland concurrenten zijn gestart met hetzelfde pricing model als dat van ons: betalen naar gebruik per dag op piekmoment. We merken ook dat we vaker worden meegenomen in een vergelijking, in plaats van dat wij moeten ‘vechten’ voor een plekje.”