Start: 2013
Personeel: 0
Omzet: nog niets
Iets terugdoen voor de maatschappij. Dat is de drijfveer van de vier ervaren ondernemers achter de startup Supergoods. “We hebben vaak gezien hoe dwangmatig ondernemingen streven naar winst voor de aandeelhouders. Wij vinden dat systeem achterhaald. Met Supergoods willen we bewijzen dat het mogelijk is om zowel een succesvol initiatief in de markt te zetten als substantieel bij te dragen aan de samenleving”, vertelt initiatiefnemer Joost Gielen.
Consumenten nemen via internet een abonnement op alledaagse thuisproducten als tampons, scheermesjes of tandenborstels, en alle winst gaat naar sociale projecten. De vier aandeelhouders ontvangen geen dividend en de kosten voor bedrijfsvoering, management en marketing worden tot een minimum beperkt. “Geld verdienen is niet ons primaire doel, we willen er vooral een goed gevoel aan overhouden.”
Het eerste product is Supertamp: voor €2,95 ontvangen abonnees elke maand 24 tampons in de brievenbus. De handling wordt gedaan door sociale werkplaatsen, de winst gaat naar de Plan-Nederland campagne ‘Because I’m a Girl.’
Tekst Miloe van Beek