Start: 2012
Personeel: 11
Omzet: niet openbaar
Na de verkoop van een aantal succesvolle websites zochten deze ondernemers een nieuw project. Dat werd Kleding.nl. Peter Langenkamp: “Ik vind het mooi om creatieve oplossingen te vinden voor ogenschijnlijk moeilijke problemen.” Het probleem was hier dat de consument door de bomen het bos niet meer zag. In welke webwinkel kon hij of zij dat ene zwarte jurkje of die leren tas vinden? Kleding.nl zet het aanbod van alle webwinkels bij elkaar en sluist de koper bij de betaling door naar de webwinkel zelf.
De omzetcijfers gaan dan ook over de omzet die het bedrijf voor ándere bedrijven genereert. Kleding.nl krijgt commissie. “Heel commercieel”, zegt Langenkamp. “Maar er komt meer bij kijken.” Om conversie te creëren – verkeer op de website – wordt er dagelijks een look gepresenteerd, is er een blog en kunnen bezoekers zelf een stijlboek samenstellen en delen via sociale media.
Het verschil met andere websites die meerdere merken aanbieden (Wehkamp, Zalando) is de functie en daarmee ook de diversiteit van het aanbod; Kleding.nl is geen webshop, maar een zoekmachine. “Zij zijn eindstation en hebben met inkoop te maken. Je kunt nooit een totaalaanbod bieden als je ook de inkoop en de distributie moet doen.”
Tekst Eefje Rammeloo, foto Marijn Scheeres