Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2013

Drive Ugo

Mark Stephan (26), Koen Bekkering (28) en Boyd Sleeman (26)

Start: 2013
Personeel: 45
Omzet: nog onbekend

‘Voor iedereen die er klaar mee is.’ Zo presenteert Ugo zich op Twitter. Klaar met de traditionele taximarkt dus. De taxi’s van Ugo moeten goedkoper, de taxichauffeurs aardiger en de ‘taxibeleving’ een stuk prettiger. “In een normale taxi kom je in de huiskamer van de chauffeur. Soms rookt die zelfs”, zegt Mark Stephan. “Uit onderzoek is gebleken dat mensen dat erg vervelend vinden.” Stephan kwam op het idee voor Ugo toen hij in Londen businessmanagement studeerde. “Daar heb je een grote, leuke taximarkt. Ik besefte dat het ook anders kon.”

Terug in Nederland zette hij met twee compagnons en een enthousiaste investeerder ‘die zag dat de markt aan verandering toe was’, het taxibedrijf op. Door groot in te kopen bij Kia, zelf de chauffeurs op te leiden en een app te ontwikkelen die de taxicentrale vervangt, kan Ugo lagere tarieven berekenen dan concurrenten.

Juist voor de korte ritjes in Amsterdam is die app handig: daarop zie je de taxi’s rijden en weet je dus precies hoe lang het duurt voor de taxi voor de deur staat. Stephan: “Mensen zijn verwend en wij hebben een lifestyleproduct gecreëerd. Het moet leuk worden om een Ugo te pakken.” 

Tekst Eefje Rammeloo