Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2020

Bluetick

Koen Aarns (24), Kasper Kooijman (27), Thijs Kranenburg (25) en Martijn Keizer (24)

Wat: Zoekmachine voor advocaten
Sinds: 2019
Medewerkers: 6
Waar: Amsterdam
Website: Bluetick.nl

Data zijn het nieuwe goud, dat snappen de oprichters van Bluetick als geen ander: Koen Aarns, Kasper Kooijman, Thijs Kranenburg en Martijn Keizer studeerden niet voor niets aan de Jheronimus Academy of Data Science in Den Bosch toen ze in 2019 hun startup begonnen.

AI in de advocatuur

Bluetick ontwikkelt een nieuw type zoekmachine voor advocaten, waarmee zij sneller en intuïtiever jurisprudentie kunnen vinden. ‘Ons algoritme maakt het mogelijk om context mee te laten wegen in een zoekopdracht’, zegt Aarns. ‘Hierdoor kan een advocaat altijd de juiste informatie vinden, ook wanneer hij niet precies weet hoe hij een zoekopdracht in zoektermen moet uitdrukken. Als afgestudeerde data scientists tackelen we het tijdrovende zoek-probleem in de advocatuur op een technische manier.’

Geen zolderkamer-nerds

‘We brengen de meest geavanceerde AI-technieken zo dicht mogelijk naar de werkprocessen van een advocaat door bovenop de literatuur in ons vakgebied te zitten. Maar we zijn ook weer geen stereotype ‘zolderkamer zonder daglicht’-nerds. We houden direct contact met de klant en reageren persoonlijk op alle feedback die wordt gegeven. De advocatuur heeft jarenlang niet veel innovatie doorgemaakt, waardoor er een groot gat is ontstaan tussen de huidige werkwijze en de mogelijkheden van de huidige technieken. Ik zie het als mijn persoonlijke missie om deze technieken echt bruikbaar te presenteren voor de advocaten, zodat ze hun leven daadwerkelijk makkelijker kunnen maken.’

Henq als investeerder

Bluetick is goed uit de startblokken, en haalde in 2020 (pre-corona) al een pre-seedinvestering op van ruim 2 ton, bij venture capitlfirma Henq en studenteninvesteringsfonds ASIF. ‘De gesprekken die we hebben gevoerd met investeerders, terwijl we nog niet waren afgestudeerd, waren toch wel heel tof. Rond de jaarwisseling hadden we daardoor een mooie afwisseling tussen het maken van tentamens en binnenhalen van euro’s. Spannende tijden met korte nachtjes.’

Net uit de luiers

Hoe de advocaten reageren op het jonge ondernemerstalent? ‘Het blijft mooi hoe we bij nieuwe klanten, een statige zaal vol met advocaten, strak in pak, binnenstappen op onze witte gympen. Ze laten regelmatig doorschemeren dat ze ons wel wat jong vinden, uitspraken als “jij komt net uit de luiers” zijn vaker voorgekomen. Maar meestal wordt er uiteindelijk positief op gereageerd. Laatst nog zei iemand: ‘Ik had het eigenlijk niet zo op die millennials, maar misschien moet ik die mening maar eens bijstellen”. Tja, misschien moet dit soort innovatie wel van iemand met mijn leeftijd komen.’

Corona helpt

Wat corona betekent voor Bluetick? ‘Aan de ene kant is het een stukje acceptatie dat het aansluiten van nieuwe klanten wat langzamer gaat dan gepland. Aan de andere kant hebben we juist nu extra tijd om te focussen op onze bestaande klanten en ons product. We besteden veel tijd aan het voeren van klantgesprekken, onderzoeken van de werkwijzen, en doorvoeren van de feedback in ons product. Je kunt wel zeggen dat onze zoekmachine een ware transformatie heeft doorgebracht tijdens de coronatijd – dit horen we ook veel terug van klanten.’

Over vijf jaar moet de ‘Bluetick manier van zoeken’ de standaard worden in de advocatuur in West-Europa, zegt Aarns. ‘Nadat we de Nederlandse advocaten hebben geholpen wegwijs te worden met AI, hebben we stap voor stap Europa veroverd. Telkens door een niche te formuleren en vanuit daar verder uit te breiden. We zijn en blijven ook over vijf jaar een tech-bedrijf, dat het stoffige imago van de juridische wereld heeft weten af te breken.’

STEM HIERONDER OP KOEN, THIJS EN MARTIJN VOOR DE PUBLIEKSPRIJS!