Wat: Duurzame energie installatie en advies
Sinds: 2013
Omzet 2015: 4,7 miljoen euro
Medewerkers: 35
Waar: Groningen
Website: enie.nl
De verkiezing van de jonge ondernemer van het jaar is gesloten! Enie.nl verzamelde 1535 likes.
Patrick van der Meulen: “Acht jaar geleden zagen we de documentaire van Al Gore, An Inconvenient Truth. Toen al realiseerden we ons dat onze generatie geconfronteerd zou worden met de gevolgen van de klimaat en de energiecrisis en dat het ook aan ons is om hier oplossingen voor te bedenken. In mijn tweede jaar van mijn hbo-opleiding kwam ik in aanraking met de ‘groene revolutie’ en de innovaties die een bijdrage aan de oplossing zouden leveren. Samen met een docent en een medestudent heb ik toen een elektrisch automerk (Mia Electric) in Nederland gelanceerd. Hierna was ik volledig gegrepen door het duurzame virus. Vanuit dit enthousiasme hebben we enie.nl 2013 opgericht: we willen zonne-energie voor iedereen mogelijk maken. In drie jaar is de onderneming uitgegroeid tot een bedrijf met 35 medewerkers, meerdere vestigingen en een onderscheidende propositie.”
“De Nederlandse zonne-energie markt groeit jaarlijks met 200 procent en hierdoor zijn er al 1300 bedrijven actief. De meeste concurrenten bieden de ‘beste kwaliteit voor de laagste prijs’. Een mooie boodschap, maar in onze optiek een utopie. Goedkope producten uit China beloven een enorm rendement, maar helaas wordt de opbrengst vaak niet gehaald. Bij enie.nl doen we dit anders: we combineren persoonlijk advies (bij de klant thuis of via de webcam) met producten die aan unieke uitgangspunten voldoen. Deze twee samen resulteren in een gegarandeerde opbrengst. Is de opbrengst van de zonnepanelen minder, dan betalen we het verschil aan de klant. Hiermee was enie.nl het eerste (en nog steeds een van de weinige) bedrijf die zekerheid biedt aan de klant over de opbrengst.”
“Binnen enie.nl zijn Milan en ik degenen die veel presentaties geven en enie.nl naar buiten vertegenwoordigen. Het verhaal van twee jonge broers die samen oplossingen bedenken voor het klimaatprobleem zorgt voor veel sympathie en gunning. Maar onze vader Richard werkt ook binnen het bedrijf, als directeur. Zo hebben we een mooie mix van jong enthousiasme en de ervaring van een ervaren ondernemer.”
“Een goed team, en dat hebben we. Daarnaast hebben we gemerkt dat je als jong bedrijf veel naamsbekendheid moet hebben om ook vertrouwen te krijgen bij consumenten en bedrijven. We doen daarom veel interviews, presentaties, we adverteren en doen aan sponsoring.”