Wat: Gesponsorde sportkleding voor clubs
Sinds: 2015
Omzet 2015: n.v.t.
Medewerkers: 2
Waar: Oudenaarde (B)
Website: brandsfit.com
De verkiezing van de jonge ondernemer van het jaar is gesloten! Brandsfit verzamelde 102 likes.
Maathuis: “Ik ben op mijn negende begonnen met het verkopen van chocoladeletters voor het goede doel. Dat werd een stichting, die inmiddels ruim 280.000 letters heeft verkocht en zo 280.000 euro heeft kunnen doneren aan War Child. Ik heb een reis gemaakt naar een project van War Child in Oeganda, en tijdens die reis zag ik langs de weg allemaal huizen met daarop de logo’s van grote bedrijven. Ik vroeg bewoners eens naar dat logo, en ze vertelden me dat ze hun huis hadden kunnen afbouwen dankzij een fonds waarin allerlei bedrijven geld hadden gestopt. In ruil voor een beetje geld moest hij het logo van een merk op zijn buitenmuren zetten. Zo is het idee voor Brandsfit ontstaan: het verstrekken van gratis sporttenues om zo te zorgen dat alle jongeren kunnen sporten.”
“We verbinden merken met lokale clubs, om zo te zorgen dat alle jongeren gratis gebruik kunnen maken van sporttenues – met daarop de logo’s van de merken. Brandsfit verkoopt dus heel gerichte lokale advertentieruimte aan grote adverteerders. De win zit voor hen in het feit dat zij met slechts één afspraak zeer lokale zichtbaarheid kunnen creëren. Anderzijds is Brandsfit met haar online clubwebshops een van de eenvoudigste e-commerceprogramma’s voor clubs om de clubcollectie met sportkleding en tassen online te verkopen aan haar leden. De voorraad, orderafhandeling, het klantencontact en het betalingsverkeer zijn ondergebracht bij Brandsfit en een partner.”
“Ik denk dat wij een zeer innovatief concept lanceren in een vrij traditionele en conservatieve branche. Ons businessmodel is volgens mij ook uniek: de uitdaging voor verkopers van zogenoemde teamwear is het verkopen van teamwear aan clubs. Die hebben vaak geen geld en kunnen moeilijk sponsors vinden om dit geld bij elkaar te brengen. Door de sponsoring in eigen hand te nemen verkopen we eenvoudig weg meer tenues, en door het aanbieden van de webshopmodules in de stijl van de club verkopen we ook meer teamwear.”
“Ik denk dat mijn leeftijd, zeker gezien de geschiedenis die ik al achter me heb met de verkoop van de chocoladeletters, alleen maar een voordeel is. In het begin was het lastig om het verhaal te ‘verkopen’ aan mensen, het was een heel nieuw concept, afkomstig van een zeer jong iemand. Maar toen er een paar krachtige mensen achter gingen staan en ik in de Cortina Group een zeer krachtige partner vond, ging het hard en heeft mijn leeftijd zeker geholpen deze mensen te overtuigen.”
“Voor mij zijn mijn doorzettingsvermogen en drive erg belangrijk. Ik geloof er enorm in dat je soms flink wat uren moet maken om iets succesvol te maken!”