Wat: brancheanalyses
Sinds: november 2009
Personeel: 3 medewerkers (2 parttimers)
Omzet: 300.000
Als non-profit is de Kamer van Koophandel uniek in zijn soort: het maakt omzet met het uitgeven van rapportages en overzichten van de resultaten van alle Nederlandse ondernemingen. En daarmee was de organisatie tot voor kort ook marktmonopolist. Niemand die op het idee kwam dat als je die cijfers bundelt, je een prima informatiebron hebt waar je de concurrentie mee op de voet kunt volgen. Totdat Jeroen Lustig en Bart Zirschky voor hun studie de concurrentie van zuivelbedrijf Westland Kaas in kaart moesten brengen. “De financieel directeur vroeg of we dat konden uitzoeken. Hij had wel cijfers over andere marktspelers, maar dat vond hij niet voldoende”, zegt Lustig.
De toenmalige studenten kwamen logischerwijs uit bij de jaarrekeningen van de KvK. Tachtig procent van de informatie die ze aan Westland Kaas gaven, komt er vandaan. De rest is afkomstig van nieuwsfeiten en marktrapporten. Lustig: “Toen we de opdracht af hadden, dachten we: Als Westland met zulke vragen zit, hebben andere bedrijven dat ook niet? En als we dat nou in de vorm van een dashboard in de cloud aanbieden?”
Zo gezegd, zo gedaan. Inmiddels analyseert Annual Insight voor vijftig corporate bedrijven, zoals Bakkerij Bart en Carhartt, zo’n vijfhonderd concurrenten. Niet toevallig is vooral de voedselindustrie een voorname klant van de startup. “Als de concurrent over marktcijfers beschikt, wil de ander niet onderdoen.” Lustig en Zirschky, die hun omzet net als vorig jaar verwachten te verdubbelen, willen over twee jaar “een begrip zijn onder veertigduizend Nederlandse bedrijven, die direct in onze doelgroep vallen”. Daarna volgt het buitenland.
Tekst Bas van Essen