Wat: gameplatform
Sinds: mei 2012
Personeel: 1
Omzet: niet openbaar
Zo’n driehonderd miljoen mensen spelen wekelijks zo’n 27 uur online spelletjes. In geld uitgedrukt is deze sector groter dan de film- en muziekindustrie samen. Jean-Pierre Pequito, zelf fanantiek gamer, ontdekte dat veel van hen buiten het spelen ook behoefte hebben aan contact met andere spelers. “Gamen is heel anoniem. Om ervaringen te delen en te kletsen, komen gamers vaak in kleine groepjes samen op platforms.”
Met Amiquo brengt Pequito al deze losse communities samen onder één paraplu. “We kijken wat gamers op ons microbloggingplatform met elkaar delen en stellen ze vervolgens aan elkaar voor. Amiquo biedt hen een plek om in contact te blijven.” Het idee slaat aan; wat begon als een hobby is nu een netwerk van veertienduizend leden en een wereldwijde opererende startup gesteund door Rockstart Accelerator met een eerste investeerder.
Pequito verdient nog niks aan Amiquo. Hij leeft van zijn studiefinanciering, maar hij werkt wel keihard: zes dagen per week van negen uur ’s ochtends tot twaalf ’s nachts. “Ik vind dat niet erg, mijn bedrijf is mijn hobby.” In 2014 hoopt hij het hoofdkantoor van zijn bedrijf te verhuizen naar San Francisco. In 2015 wil hij het grootste gamingplatform ter wereld zijn, met meer dan vijftig miljoen gebruikers.
Tekst Miloe van Beek