Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2012

PocketDeals

Karen Raats (23)

Wat: Kortingsbonnen app
Start: 2011
Personeel: 8
Omzet: niet openbaar

PocketDeals bestond pas zes maanden toen Karen Raats besloot om haar bedrijfje te verkopen aan het machtige concern van de Telegraaf Media Groep. Was het niet te snel om nú al te verkopen? Nee, denkt Raats. “Ik had al mijn geld gestopt om het product neer te zetten. Toen het af was had ik geen geld meer voor de marketing.” En er was een andere reden: alle media-aandacht voor PocketDeals was fijn, maar had ook concurrenten op ideeën gebracht.

[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Pocketdeals”]

Het idee voor een mobiel kortingsbonnenboekje had Raats als communicatiestudent in Groningen bedacht. Van papieren kortingsbonnen bleek maar 1 procent te worden gebruikt. Uit een onderzoekje dat Raats deed bleek dat dat alles te maken had met gemak. “Mensen waren de bon vergeten of hadden hem niet bij zich toen ze hem nodig hadden. Allemaal zaken die je kunt oplossen door de bon op je smartphone te zetten. Dan heb je geen gedoe meer met uitknippen en bewaren.”

Met TMG achter zich heeft Raats meer armslag. Natuurlijk heeft ze haar bedrijfje niet helemaal van de hand gedaan. Gedurende twee jaar blijft ze eigenaar van een minderheidsaandeel en fungeert ze als een soort algemeen manager. “Ik doe nu hetzelfde als voorheen, alleen heb ik nu een heel team om me heen.” De strategie lijkt te werken. Onlangs haalde Raats de landelijke restaurantketen La Place binnen. In de app staan nu kortingsbonnen voor alle 220 vestigingen. “Ze maken bewust een keuze voor ons. Terwijl ze natuurlijk ook door andere partijen benaderd zijn. Allemaal zijn ze mobiel en hip. Maar dat grote partijen zoals La Place en McDonalds met mij in gesprek gaan heeft, denk ik, er toch mee te maken dat TMG achter mij staat. Ik kan nu meer zekerheid bieden.” 

Tekst: Eefje Rammeloo