Wat: online verkoop van kabels en aansluitmateriaal
Start: 2006
Personeel: 1
Omzet 2011: 1 miljoen euro
Wouter Hol had zijn havo-examens er net op zitten, Vincent de Rie zat nog in de vijfde toen ze Kabeltje.com opzetten. Hol verkocht als particulier al veel via Marktplaats: zo’n beetje alles wat hij kon inkopen en verkopen voor meer geld, van kabels tot petjes en T-shirts. “Dat werd op een gegeven moment zoveel dat mensen in mijn omgeving me aanraadden om me bij de KvK in te schrijven, anders zou ik in de problemen komen met de Belastingdienst.”
[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Kabeltje.com”]
Terwijl de meeste van zijn vrienden het ‘wel grappig’ vonden wat hij deed, reageerde De Rie heel geïnteresseerd in het zakendoen van Hol. Hij besloot mee te doen aan diens eerste officiële webshop. Ze kozen voor de verkoop van kabels, want er was in 2007 nog geen webshop die alle kabels verkocht en ze ook direct kon leveren. “Sowieso had je in die tijd al snel een gat in de markt te pakken, want er waren nog maar weinig gespecialiseerde webshops”, lacht Hol.
De kabels die de jongens verkopen, zijn onder andere de hdmi-, netwerk- en usb-kabels waar een gemiddeld huishouden meestal wel een doos van heeft liggen. Er staan ongeveer 5.000 producten op de site, maar de heren kunnen 25.000 verschillende soorten en typen kabels, connectors en aansluitmateriaal leveren. “Alleen al van hdmi-kabels hebben we 350 verschillende”, zegt De Rie. Sommige kabels zijn zo exclusief dat ze besteld worden door klanten in Amerika en Australië, ondanks de torenhoge verzendkosten die ze daarvoor betalen.
Op simpele kabels van vijf euro maakt het duo over het algemeen verlies, maar dat is ingecalculeerd. “We gaan ervan uit dat klanten een volgende keer terugkomen, bijvoorbeeld als ze een nieuw huis kopen en daar volledige bekabeling voor nodig hebben”, vertelt De Rie. Ze doen er dan ook alles aan om klanten de service te bieden die ze zelf ook zouden willen hebben. Met succes: zo’n 17.000 klanten hebben een beoordeling gegeven na hun aankoop, met een gemiddeld rapportcijfer van 9,2. Het bedrijf won begin dit jaar dan ook voor de tweede keer op rij de publieksprijs voor de beste XS webwinkel in de categorie Consumentenelektronica van de Thuiswinkel Awards, een prijs die Bol.com won in de categorie XL.
Op piekdagen verwerken de jongens een paar honderd bestellingen per dag. Tot april 2009 deden ze alles nog zelf, van opslag tot verzending, maar toen zijn ze gaan uitbesteden. Hol: “De dozen stonden eerst op mijn slaapkamer, daarna in de woonkamer en later ook buiten als het weer mooi was.” Toen waren zijn ouders het zat – “je kon je kont niet meer keren in huis” – en zetten ze een tuinhuisje neer voor het werk van zoonlief. Maar ook dat was binnen een jaar te klein, evenals de loods die ze daarna huurden. De compagnons besloten in zee te gaan met een partij twee kilometer verderop, die de opslag, verpakking en verzending doet. “Daar konden we op de fiets heen, en het bracht het minste risico met zich mee. We konden daar ook weer inkrimpen, mocht dat nodig zijn.” Bijkomend voordeel is dat het partnerbedrijf een inpandige PostNL-balie heeft, waardoor tot negen uur ’s avonds bestellingen aangenomen kunnen worden die de volgende dag bezorgd worden.
Het ondernemen leerden ze zelf, met een beetje hulp van De Rie’s ondernemende moeder, een boekhoudende buurman en internetfora als Higherlevel – waarop ze inmiddels ook veel advies aan andere ondernemers geven. Een vervolgstudie zijn Hol en De Rie nooit meer gaan doen, en daar hebben ze geen seconde spijt van gehad. Er is nog uitdaging genoeg, aldus Hol. “Zolang er kabels worden verkocht via andere webwinkels, is onze missie niet geslaagd. Iedereen moet bij ons komen.”
Tekst: Karin Husslage