Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2012

CloseAlert

Joost de Vries (25)

Compagnons: Rick Hermans (27) en Yori Högemann (27)
Wat: software voor customer intelligence
Start: 2011
Personeel: 2
Omzet: niet openbaar

Zijn compagnons herhalen graag een uitspraak van hem: ‘die bachelorthesis schrijf ik wel even in twee weken’. Het werden twee maanden, maar het papiertje van de bachelor organisatiewetenschappen heeft Joost de Vries wel binnen. Met z’n drieën zijn ze in de wereld van klantonderzoek gedoken, want daar “ging het niet lekker”. “Klanten worden gek gemaakt met enquêtes die uiteindelijk maar weinig verbetering opleveren. Wij zijn blanco begonnen met het bedenken van een nieuwe methode”, vertelt De Vries. Het resultaat vonden ze zo goed dat ze hun bestaande bedrijven samenvoegden – De Vries had een eenmanszaak in webdesign, Rick Hermans en Yori Högemann een marktonderzoeksbureau. Nu werken ze samen fulltime aan CloseAlert.

[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”CloseAlert”]

Met CloseAlert kunnen klanten continu aan een bedrijf vertellen hoe ze het contact ervaren. Er wordt een rode en groene knop geplaatst in de website, nieuwsbrief, mailings en andere contactmomenten, waar klanten op kunnen klikken. Dan vouwt een tekstveld uit waarin ze hun ervaringen kunnen toelichten. Er is geen inlog nodig; ze hoeven zelfs geen naam of e-mailadres achter te laten. Dat klinkt misschien als een summier onderzoek, maar De Vries en zijn compagnons hebben een slim softwaresysteem gebouwd dat met analysetechnieken veel uit de ingegeven data kan halen. “Wij kunnen realtime laten zien wat klanten van je vinden en waarom. Je ziet in het dashboard meteen als er iets mis is, en kan daar verder op inzoomen. Bijvoorbeeld om te zien bij welke afdeling het probleem zit, of in welke browser.” 

Het afgelopen jaar besteedden de ondernemers aan het overtuigen van klanten. “We zijn veel naar netwerkevenementen geweest waar interessante bedrijven komen, zoals een event van Port4Growth. Daarnaast doen we veel cold sales.” Dat gaat steeds makkelijker nu ze een portfolio hebben met onder andere het KWF Kankerbestrijding, Microsoft, Unilever en de ROC’s. Naast deze grote klanten wil het jonge bedrijf ook steeds meer kleine klanten aansluiten via een SaaS-model (software as a service). Dan ligt ook de weg naar het buitenland open, want er wordt al gesproken over internationalisering. Het verzoek van de VU om nog een masteropleiding te volgen, heeft De Vries afgeslagen. “Ik zou niet weten welke master ik wil doen, maar dat kan later altijd nog. Nu wil ik dit masteren.”

Tekst: Karin Husslage