Wat: arbeidsmobiliteitsbureau voor 50-plussers
Start: 2011
Personeel: 3
Omzet: niet openbaar
Ja, als iedereen op je opleiding Human Resource Development graag iets wil doen met young professionals, dan doe je natuurlijk iets anders. Dat dacht Anne-Marije Buckens tijdens haar studie, en haar oog bleef steken op de oudere generatie werkzoekenden. “Toen ik begon, liep net de discussie over doorwerken tot je 67e, dat vond ik een interessante gedachte. Maar dan moeten oudere werknemers wel serieus worden genomen. Daar zit zoveel kennis en ervaring.”
[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”50Company”]
Noem de onderneming van Buckens alsjeblieft geen uitzendbureau. Ze is misschien niet de enige die initiatieven ontplooit voor de ouder wordende werknemers, maar haar concept gaat verder, benadrukt ze. “Dit gaat om loopbaanbegeleiding, dat is veel breder.”
Onder de noemer van 50Company wil Buckens niet alleen mensen begeleiden naar een nieuwe baan, ze wil ook werkgevers aan zich binden om mensen te kunnen plaatsen, én ze wil een kenniscentrum openen. “De uitdaging ligt erin om meer werkgevers te overtuigen van het inhuren van oudere werknemers. Ik hoop een echt centrum neer te kunnen zetten waar iedereen terecht kan voor vragen, informatie en cursussen. Bij het UWV kun je steeds moeilijker terecht omdat daar hard wordt bezuinigd, die taak neem ik deels over.”
50Company moet ook een beetje pionieren. “De mensen in mijn doelgroep weten vaak echt niet hoe ze een sollicitatie moeten aanpakken. Vaak werken ze al twintig, dertig jaar bij een bedrijf en komen dan in een ontslagronde terecht. Maar een sollicitatiebrief schrijven hebben ze nooit meer gedaan”, zegt Buckens. “Ik wil ze helpen met individuele begeleiding en bijvoorbeeld een workshop social media. Een traditionele sollicitatie is achterhaald, iedere werkgever gaat toch googlen, dus waarom geven we niet wat andere informatie dan een keurige standaardbrief?” Om de werknemers naar deze tijd mee te nemen, opende Buckens ook 50club.nl, een sociaal netwerk voor ouderen. “De ouderwetse brief met cv werkt dus niet meer, zeker niet voor deze doelgroep. Ik maak daarom ook videosollicitaties, en dat heeft veel meer resultaat, merken we.”
Steeds meer werkgevers zijn zich ervan bewust dat ze een divers team moeten hebben om succes te behalen, merkt Buckens. “Maar dat weet nog lang niet iedereen, daar ligt nog veel werk voor ons. De vooroordelen ten opzichte van oudere werknemers bestaan nog volop, en daar probeer ik in mijn workshops mee af te rekenen. Het is aan mij om werkgevers én werknemers een spiegel voor te houden.”
50Company krijgt nu veel mensen uit de bouw, daar zijn klappen gevallen. En er komen er veel uit het onderwijs. “Daar merk je dat ouderen het vak echt beu zijn. Veel mensen willen de uitvaart in, merk ik. Blijkbaar spreekt serviceverlening, gecombineerd met normen en waarden, deze groep aan.”
Dat ze zich als 24-jarige begaf tussen de vijftigplussers baarde opzien bij de start, maar nu wordt ze toegejuicht. “Ik wil graag zien dat een zestiger op sollicitatiegesprek heel normaal wordt. Het is zot dat we vijftig oud vinden. Door dit werk ben ik ook een soort mascotte geworden van de doelgroep, ze vinden het fantastisch dat ik op mijn 24e dit werk doe.”
Tekst: Rob Roelofs