Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sacha Martina

sacha martina your talent agency

Dit jaar was Sacha Martina (1987) rolmodel voor de campagne van Equals, een organisatie die zich inzet voor gendergelijkheid en diversiteit op de werkvloer. Bootstrapped een inclusief team opbouwen kan al vanaf dag één, als we Martina mogen geloven.

Als ceo, spreker en consultant van recruitment- en relocationbureau Your Talent Agency haalt ze het meeste plezier uit anderen laten inzien wat inclusiviteit echt betekent.

Het bureau is gespecialiseerd in het matchen van internationaal talent met tech-scaleups in Nederland. Ze werkten voor meer dan 50 bedrijven waaronder Bol.com en Just Eat Takeaway en haalden al zo’n 50 nationaliteiten naar Nederland.

Amerikaanse rolmodellen

Martina: ‘We willen bouwen aan een inclusieve cultuur voor iedereen. We bewijzen dat we dat doen door het goede voorbeeld te geven aan tech-scaleups.’ Zelf zijn ze ook onderdeel van dat goede voorbeeld: van de 20 medewerkers van Your Talent Agency hebben 15 een biculturele achtergrond.

Sacha Martina heeft in Nederland maar weinig rolmodellen om zich heen. Ze laat zich vooral inspireren door Amerikaanse rolmodellen van kleur die hun minderheidsachtergrond inzetten als kracht. ‘Denk aan Rihanna, Kamala Harris, Lizzo en Shonda Rhimes. Zowel in de politiek, de media, fashion en entertainment-industrie waren zij de eersten die dat deden.’

Eerlijke representatie

Als vrouwelijke ondernemer van kleur weet Martina om te gaan met vooroordelen en probeert ze mensen bewust te maken van de onderwerpen multiculturalisme, onbewuste vooroordelen, gelijke rechten en sociale (on)rechtvaardigheid. ‘Ik moet steeds uitleggen dat ik de ceo ben van mijn bedrijf, omdat ik niet aan het stereotype beeld van een ceo voldoe.’

Ze vindt het belangrijk dat een organisatie een eerlijke representatie is van alle intersecties in de samenleving. ‘Het leiderschapsteam moet een veilige omgeving creëren waarin zij bewust zijn van hun bias en continu bezig zijn met inclusief leiderschap nastreven.’

Diversiteitsstrategie

Een diversiteitsstrategie kun je volgens haar heel praktisch maken. Dat begint met het nemen van kleine stappen zoals aandacht besteden aan verschillende feestdagen. Daar vertellen werknemers in hun netwerk dan weer over.

Ook speelt het gebruik van data een grote rol in het diversiteitsbeleid van de organisatie. ‘Er heerst veel onduidelijkheid over wat je wel en niet mag vragen aan personeel. Er mag veel, als je maar aangeeft waarom en waarvoor je de data gaat gebruiken. Medewerkers goed aanhoren en begeleiden staat voor ons voorop.’