Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

David Markowski (ceo The Greenery)

david markowski the greenery next leadership 50

Beweeg als een balletje, zei de moeder van David Markowski (1986) als kind tegen hem. Dan rol je overal langs, door- of overheen. In die moederlijke wijsheid zit een belangrijke leiderschapsles over flexibiliteit en aanpassingsvermogen verscholen, die Markowski nog altijd graag aanhaalt. ‘Realiseer je dat je, om snelheid te maken, vaak eerst een heuvel over moet.’

De 37-jarige Markowski is in november 2023 benoemd tot ceo van groente- en fruithandelaar The Greenery. Zijn opdracht: het bedrijf transformeren naar een ‘plattere en wendbare’ organisatie, die beter toegespitst is op de uitdagingen waarmee de AGF-keten te maken heeft en de teler centraal zet.

Strategische puzzels

Een opdracht die hij met plezier aangaat. ‘Waar ik me persoonlijk in wil ontwikkelen als leider, is economie en ecologie op een echt succesvolle manier hand in hand laten gaan. En de organisatie en haar stakeholders daarin meekrijgen.’ Een complex vraagstuk met vele gezichten, weet hij, waarin hij inhoudelijk verder wil groeien. ‘Ik houd van strategische puzzels en ben creatief in oplossingsgerichtheid. En ik leer graag – van verschillende leiders, teamgenoten en situaties.’

De nieuwe topman komt uit eigen gelederen. Markowski startte in november 2019 bij de groente- en fruithandelaar als group strategy director en werd in die functie een van de grondleggers van de Focus 2025-langetermijnstrategie, die hij nu als ceo verder uitrolt. Vanuit een platte organisatie dus, want in hiërarchische en autoritaire structuren gelooft de topman niet. ‘Echte leiders plaatsen de organisatie juist op de eerste en zichzelf op de tweede plaats.’

Waarin hij ook niet gelooft? Een blinde focus op nettoresultaat. ‘Daarmee raak je op den duur talent en energie kwijt. Leiders moeten nadrukkelijk oog voor de mens en het team hebben, human capital is belangrijker dan ooit.’

Transformatie-opgave

Transformaties zijn voor Markowski geen nieuw spel. Daar heeft hij ruime ervaring mee, onder meer als manager en later director strategy & business transformation bij telecombedrijf Liberty Global, moederbedrijf van het vroegere UPC en mede-eigenaar van het gefuseerde VodafoneZiggo. Mensen zijn van nature geneigd om vast te houden aan het vertrouwde, weet hij uit ervaring, ook al weten ze dat (strategische) verandering noodzakelijk is.

Dat is balanceren op een dun koord, stelt hij. ‘Eigenlijk is het net als sport: je wil je grenzen constant verleggen, maar moet er in dat proces voor waken dat je niet geblesseerd raakt, want dan ben je verder van je doel.’ En: ‘Aan ideeën ontbreekt het meestal niet bij leiders en hun organisaties, wel aan implementatie en expertise op het gebied van executie. Waarbij je als leider ook met je poten in de modder moet staan.’