ZZP-boekhouder zet wijzigingen Prinsjesdag op een rij

Laatst bijgewerkt: 01-11-2021 11:05:25

Persbericht - Op Prinsjesdag komt het kabinet altijd met de geplande wijzigingen voor het nieuwe belastingjaar. Voor 2022 zette zzp-boekhouder de beoogde wijzigingen op een rij. Wekelijks brengt zzp-boekhouder u op de hoogte met fiscaal advies en tips om minder belasting te betalen. Het is een extra service. Voor meer info kunt u dagelijks tot 22.00 uur contact met ons opnemen. Bel 06-13936399.

Bijtelling elektrische auto

Het is de bedoeling dat de bijtelling voor privégebruik van een nieuwe elektrische zakelijke auto in 2022 stijgt naar 16% van de catalogusprijs. De bijtelling is nu 4 procent lager. Wilt u nog een niewe elektrische wagen kopen dan is het slim om dat voor 31 december 2021 te doen, weet zzp-boekhouding.

Nulemissie

Een elektrische auto die zijn energie volledig uit batterijen haalt, is een nulemissie-auto. Tijdens het rijden stoten ze 0 gram CO2 uit. Daarom mag de bijtelling in 2022 naar 16%. Dit is nog steeds zes procent dan de gebruikelijke bijtelling.

Let wel, deze bijtelling van 16 procent in 2022 is alleen over een nulemissie auto met  catalogusprijs van vijfendertig mille in 2022. Daarboven tikt u wel 22 procent af.

Het lagere bijtellingspercentage is van toepassing voor 60 maanden, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van eerste toelating. Is die datum bijvoorbeeld 16 juni, dan start het tijdvak van zestig maanden dus op 1 juli.

Auto van de zaak

Heeft u een auto van de zaak dan telt u normaal 22 procent bij als u privé meer dan 500 kilometer per jaar rijdt. Deze bijtelling blijft ook in 2022 op 22 procent. ZZP-boekhouder adviseert in de regel een auto zakelijk aan te schaffen als die nieuw is. Of in het geval van een youngtimer of een oldtimer of bij de aanschaf van een nieuwe elektrische wagen. In de regel zijn auto’s die tussen de twee en veertien jaar oud fiscaal vaak een stuk minder interessant om zakelijk te rijden dan op het eerste gezicht lijkt.

Zelfstandigenaftrek daalt in 2022

Elke zzp’er die jaarlijks 1.225 uur of meer uren maakt voor zijn bedrijf komt in aanmerking voor de zelfstandigenaftrek. Met ingang van 1 januari 2020 wordt het bedrag van de aftrek jaarlijks verlaagd.

Per 2021 is de jaarlijkse verlaging van zelfstandigenaftrek € 360 per jaar. In 2036 komt de zelfstandigenaftrek uit op zijn laatste punt € 3.240. In 2022 bedraagt de zelfstandigenaftrek € 6.670).

Eerste schijf VpB gaat naar 395 mille

De 1e schijf  voor de vennootschapsbelasting van 15% wordt berekend stijgt in 2022 naar € 395.000.Dat is een plus van 50 mille. Heeft u een winst die hoger is dan tikt u of het meerdere 25% af.

Meer info bij uw boekhouder voor de zzp’er, 06-13936399.