Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo voorkom je leveranciersafhankelijkheid

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:41

Persbericht - Leveranciersafhankelijkheid op ICT-gebied is een bekend verschijnsel. Maar wist je dat er ook heel wat webwinkeliers (te) afhankelijk zijn van één of enkele leveranciers voor het op peil houden van hun assortiment? Vooral in situaties waarin het dagelijks leven ontregeld is, zoals de coronacrisis of  een grote milieuramp, kan dit pijnlijk duidelijk worden. Hier vind je enkele tips om dit te voorkomen.

De meeste webwinkeliers werken niet graag met tientallen leveranciers. Heel begrijpelijk, want naast het moeten selecteren en onderhouden van deze contacten zorgt het er ook voor dat je je volume versplintert. Hierdoor krijg je al snel een minder goed voorstel dan wanneer je al je orders bij een select aantal partijen onderbrengt.

Leverproblemen liggen altijd op de loer
Zolang de leveranciers al hun processen op orde hebben, is leveranciersafhankelijkheid niet zo’n probleem. Je krijgt netjes je producten geleverd, die je met een leuke marge weer verkoopt. Maar zodra er ergens in de keten een kink in de kabel komt, kan het bevoorraden van je magazijn opeens gepaard gaan met de nodige hindernissen.

Sommige situaties zijn voorspelbaar. Denk bijvoorbeeld aan (buitenlandse) feestdagen waarop de productie en levering tijdelijk stilliggen. Maar er zijn ook diverse gebeurtenissen waardoor de productieaantallen enorm afnemen of zelfs stil komen te vallen. Milieurampen, politieke kwesties en virusuitbraken hebben er al vaker voor gezorgd dat de wereld op zijn kop staat.

Ook problemen van een heel andere orde kunnen een grote impact hebben op jouw inkoopproces. Stel dat de leverancier zijn tarieven verhoogt, failliet gaat of kampt met capaciteitsproblemen, hoe zorg jij er dan voor dat jouw magazijn gevuld blijft? Uitwijken naar een andere leverancier is een logische reactie, maar helaas is dat in een crisissituatie vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Zorg voor een backup
In het meest gunstige geval maakte je al gebruik van verschillende inkoopkanalen en kun je je benodigde voorraad verdelen onder de resterende spelers. Wanneer deze zich ook nog in verschillende werelddelen bevinden, is dat helemaal een pre.

Heb je slechts één inkoopkanaal, dan zul je wat creatiever moeten zijn. Het is namelijk niet ongebruikelijk dat leveranciers strenge voorwaarden hanteren voor nieuwe toetreders. Denk bijvoorbeeld aan een minimale orderwaarde van (tien)duizenden euro’s of het laten vervallen van de mogelijkheid om achteraf te betalen.

Alternatieve inkoopkanalen
Sommige webwinkeliers vinden een alternatief in veilingen, inkoopbeurzen of marktplaatsen. Ook zijn er initiatieven zoals Orderchamp die de toegangsdrempel voor het aansluiten van (extra) leveranciers juist willen verlagen. Dit doet de b2b-marktplaats door kleinere leveranciers en retailers samen te brengen op een gesloten platform.

Een andere optie om te experimenteren met dropshipping. In dit geval levert de leverancier de bestelling uit jouw webshop direct aan de eindklant. Voor de opslag en verzending lever je uiteraard wel een (groot) deel van de marge in, maar het is wel een methode om te voorkomen dat je aanbod opdroogt. Bovendien is het een goede manier om eens andere productgroepen uit te proberen, zonder het risico te lopen dat je straks kampt met een enorme restvoorraad.