Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo laat je je onderneming (door)ontwikkelen

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:22

Persbericht - Ondernemers staan bekend om hun visie en vernieuwende inzichten. Dit levert succesvolle ondernemingen op, maar het gaat helaas ook wel eens mis. Omdat ondernemers elkaar graag helpen, zijn er online genoeg verhalen te vinden over deze successen en missers. Maar hoe zorg je nu eigenlijk voor een succesvolle startup of scaleup? En hoe voorkom je dat je onderneming een f*uckup wordt? In alle verhalen zijn een aantal overeenkomsten te vinden. Hieronder lees je meer over de ingrediënten voor succes.

Financieel inzicht

Of een onderneming oprichten of doorontwikkelen een succes wordt, hangt af van een aantal zaken. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om de financiële zaken altijd goed op orde te hebben.

Zonder heldere financiën zal het moeilijker zijn om te zorgen voor voldoende startkapitaal, of vermogen om de onderneming verder te ontwikkelen. Of het er nu om gaat dit zelf bij elkaar sparen, of dat het komt van andere partijen door middel van een lening of crowdfunding.

Zakelijk inzicht onderbouwd met kennis

Daarnaast moet je ook wel de nodige portie zakelijk inzicht hebben. Welke kansen liggen er in de markt, en hoe moet je die gaan benutten? Dit betekent goed de marktontwikkelingen in de gaten houden, en zien wanneer risico’s of kansen ontstaan. Onthoud daarbij dat kennis altijd hand in hand gaat met zakelijk inzicht. Bij het realiseren van de kansen kan een opleiding business development aan een business school je daarom goed van pas komen. Dit bied je de mogelijkheid de kennis binnen een organisatie en de vraag buiten de organisatie optimaal verbinden.

Groeit je onderneming en moeten er zaken anders georganiseerd worden om te kunnen blijven voldoen aan de vraag? Of moet de onderneming veranderen door andere externe oorzaken zoals gewijzigde wet- of regelgeving? Dan heb je veel baat bij een opleiding change management aan een business school.

Geluk hebben

Nog een overeenkomst in de succesverhalen van ondernemers is geluk. Vaak kwamen deze ondernemers precies op het juiste moment een goede zakelijke partner tegen, of was er opeens door omstandigheden een grote vraag naar hun product of dienst. Of geluk af te dwingen is of niet, daar zijn mensen het nog niet over eens. Wel kun je stellen dat wanneer je veel probeert en altijd alert bent op kansen, je ooit een keer tegen iets aanloopt dat een succes is. Hoewel in onze kindertijd veelal wordt afgeleerd dingen te proberen en te blijven ‘spelen’, is het belangrijk te onthouden dat je niet angstig moet zijn om te falen.