Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zelf een informatieve blog schrijven in 2020? Zo doe je dat!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:45

Persbericht - Voor de één is het schrijven van een goede blog gesneden koek. De ander zit urenlang achter zijn laptop om vervolgens aangestaard te worden door slechts 3 waardeloze zinnen. Toch is het schrijven van goede content belangrijk voor ondernemers. Temeer omdat je gevonden wilt worden door jouw doelgroep. Een goede online vindbaarheid betekent immers niet alleen een groter bereik, maar ook een goede Google indexering. En dat heeft weer een positieve invloed op het succes van jouw bedrijf.

Jouw website consistent voorzien van relevante content is dus belangrijk. Dit doe je door het schrijven van informatieve blogs die interessant zijn voor de lezer. Sommige ondernemers besteden deze belangrijke taak liever uit aan professionele schrijver. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de copywriters op Contentabonnement.co. Wil je toch proberen om zelf een “killer blog” te publiceren? Dan voorzien we je graag van een aantal bruikbare tips.

De 4 pijlers van waardevolle content
Voordat je begint met het schrijven van een blog, is het goed om jezelf wat vragen te stellen. Allereerst moet je het doel van het artikel bepalen. Dit kan de doelgroep zijn, maar natuurlijk ook het onderwerp. Om de leesbaarheid van het artikel te bevorderen, moet je ook structuur toepassen in de blog. En de schrijfstijl? Ook heel belangrijk. De wijze van schrijven kun je ook af laten hangen van de doelgroep die je wilt bereiken. Voor een ouder publiek schrijf je namelijk anders dan voor de jeugd. Als laatste zit een goed blog ook bomvol met technische snufjes. Denk daarbij aan het gebruik van relevante zoekwoorden.

Triggeren: een aansprekende titel en een bruisend intro
Aan de hand van de bovenstaande 4 punten, weet je waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een goed blog. Tijd om wat kritischer te gaan kijken naar de opmaak van het artikel. Niemand is dol op het lezen van saaie lappen tekst. Zorg er daarom voor dat je de lezer op de juiste manier triggert. Dit begint met het verzinnen van een goede titel. De titel van de blog moet relevant zijn aan het onderwerp, maar de lezer ook kunnen “grijpen”. Als het ware moet een blog-titel en onbedwingbare behoefte teweegbrengen om het artikel aan te willen klikken. Dat geldt ook voor het intro van de blog. Hierin vat je kort samen waar jouw artikel over gaat. Aanspreken en nieuwsgierig maken is hier de key.

Schrijf je artikel alsof je een gesprek voert
De beste manier om een interessant blog te kunnen schrijven is door gebruik te maken van storytelling. Als het ware vertel je jouw lezer dus een verhaaltje. Spreek mensen persoonlijk aan en stel ook af en toe een wedervraag. Vermijd ellenlange zinnen die ervoor zorgen dat de aandacht verslapt. Af en toe een grapje of een woordspeling houdt de tekst levendig en puur. Net zoals dat met online marketing het geval is, wil je betrokkenheid en verbinding creëren met de lezer. Dat doe je het beste door jouw blog te schrijven alsof je een gesprek voert. Afwisseling pas je ook toe bij de (zoek)woorden die je gebruikt. Dat doe je door het inzetten van synoniemen. Zo kan een blog bijvoorbeeld ook een artikel, tekst of content worden genoemd.

SEO optimalisatie en andere technische schrijftips
Ook technisch moet jouw blog aan een aantal richtlijnen kunnen voldoen. Zo weet je namelijk zeker dat deze op de juiste manier wordt geïndexeerd door Google. Met het gebruik van relevante keywords kom je al een heel eind. Dat geldt zeker voor de titel en de tussenkoppen. Ook de paginabeschrijving moet de zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wilt worden. Overdrijf het echter niet. Ook een overmatig gebruik van zoekwoorden wordt afgestraft door de zoekmachine.

Beter is het om de tekst qua structuur en verhaal goed op te bouwen. Het informeren en enthousiasmeren van de doelgroep is daarbij belangrijk. Vergeet dus vooral niet om een call-to-action toe te voegen aan jouw “content to die for”. Het je toch het gevoel dat het schrijven van een goed blog niet iets is wat binnen jouw bereik ligt? Geef deze belangrijke taak dan uit handen aan één van de ervaren copywriters van Contentabonnement.co.