Zakelijke lening aanvragen: 4 tips

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:27:15

Persbericht - De meeste ondernemers hebben een sterke drang naar vernieuwing. Of het nu gaat om het aanbieden van vernieuwende producten of diensten, of het verder ontwikkelen van de onderneming. Heb jij een eenmanszaak, of ben je mede-eigenaar van een vof, commanditair of besloten vennootschap, of maatschap? En heb je startkapitaal nodig voor je startup, of geld nodig om te investeren in je onderneming om deze te laten groeien? Er zijn diverse financieringsmogelijkheden voor roerende of onroerende zaken. Een van de meest voorkomende is de zakelijke lening, die ook wel bedrijfslening, ondernemerskrediet, zakelijke krediet of een zakelijke financiering wordt genoemd. Maar waar moet je op letten bij het aanvragen van een zakelijke lening? Hieronder lees je vier tips.

1. Breng de (financiële) situatie van je onderneming goed in kaart

Een geldverstrekker loopt risico, en zal daarom een inschatting willen maken van de hoogte van dit risico. Ze gaan alleen akkoord bij een aanvaardbaar risico op het mislopen van de inleg en de rente. De persoon of het bedrijf zal willen weten hoe je onderneming er financieel momenteel voor staat, en hoe dit in de toekomst zal zijn. Onderbouw een kredietaanvraag daarom altijd helder en volledig. Naast een ondernemersplan, kun je bijvoorbeeld denken aan de jaarrekeningen van de afgelopen (vaak twee) jaren en debiteuren- en crediteurenoverzichten.

1. Verschaf informatie over de investering

Een geldverstrekker zal verder willen inschatten welk rendement de investering zal opleveren. Daarom is het belangrijk uitgebreide informatie te verschaffen over waar je precies in wil investeren. Beschrijf uitvoerig waarin je wil investeren, en welke extra opbrengsten dit zal genereren. Bij roerende zaken kun je denken aan de aanschaf van een bedrijfsauto of een machine. Voorbeelden van informatie over onroerend goed zijn de verhuur- of huurovereenkomst, of een bouwovereenkomst of taxatierapport.

1. Vergelijk verschillende aanbieders van zakelijke leningen

Er zijn een aantal geldverstrekkers waar je als ondernemer terecht kunt. Het is belangrijk om ze goed te vergelijken. Niet alle geldverstrekkers richten zich namelijk op ieder type onderneming. Afhankelijk van de grootte van het leenbedrag zullen er mogelijk ook al bepaalde geldverstrekkers afvallen. Daarnaast is het natuurlijk ook goed om de rente van een zakelijke lening te vergelijken en de voorwaarden zoals de mogelijkheid van boetevrij aflossen. Aanbieders van zakelijke lening kun je goed vergelijken op Financer.com.

1. Leen niet meer dan nodig is

Wil je geld lenen om te investeren dan is het zoals gezegd belangrijk om precies op papier te zetten hoeveel je nodig hebt en waarvoor. Je kunt bij het vaststellen van het bedrag rekening houden met een post ‘onvoorziene kosten’. Maar let er wel op dat je niet een substantieel hoger bedrag wil hebben dan nodig is. Niet alleen verkleint dit de kans op goedkeuring van een zakelijke financiering, het geeft ook grotere financiële verplichtingen.

Succes met de aanvraag van je zakelijke lening!