Zakelijke hypotheekrente historisch laag: waar moet je op letten?

Laatst bijgewerkt: 21-10-2021 06:00:08

Persbericht - Niet zelden starten ondernemers hun business op een – laten we zeggen – onconventionele plaats. De zolderkamer of een kantoor ergens achterin een gedeelde bedrijfsruimte zijn veelgenoemde voorbeelden. Mits alles goed gaat, komt er echter een moment waarop je dit soort werkplekken officieus bent ontgroeid. Het kan dan zijn dat je op zoek moet naar een bedrijfspand – en dan komen begrippen als bedrijfshypotheeken zakelijke hypotheekrente om de hoek kijken.

Het is een behóórlijke no brainer om dit artikel mee af te trappen, maar – komt ‘ie: een zakelijk pand kopen, kost geld. Het vereist, voor de meeste ondernemers, het afsluiten van een zakelijke hypotheek. De zakelijke hypotheekrentes zijn historisch laag dankzij de huidige Euribor en inflatie. Voor veel ondernemers is nu een goede tijd om een pand te kopen. Maar waar let je op?

Een zakelijke hypotheekrente: de variabelen

Deze rente van een zakelijke hypotheek verschilt aanzienlijk met die van een koophuis. Hij is allereerst gebaseerd op nogal wat andere variabelen. We onderscheiden de volgende factoren:

• De hoogte van het bedrag dat je wilt lenen;
  • De looptijd van de lening;
  • De LTV: de loan-to-value-ratio;
  • De branche waarin je actief bent;
  • De financiële gezondheid van je organisatie.

Dit houdt onder meer in dat een stabiele organisatie doorgaans mag rekenen op een gunstiger rentepercentage. De hoogte van de zakelijke hypotheekrente wordt ook bepaald door de plannen die je met het pand hebt. Ga je er zelf in werken óf ben je van plan om (een deel van) je nieuwbakken kantoorruimte te verhuren. De kans op een lagere hypotheekrente is in de eerstgenoemde situatie iets groter.

Vast versus variabel

De variabelen zijn van invloed op de hoogte van de zakelijke hypotheekrente, maar daar houdt het niet bij op. Je moet tenslotte nog een keuze maken tussen een vaste of een variabele rente.

Een vaste rente is een rente die je vastzet voor meerdere jaren. Je betaalt dan, net als bij een koophuis, voor een langere periode hetzelfde tarief. Het is – anders dan bij een koophuis, waarbij vaste rentes voor twintig of zelfs dertig jaar mogelijk zijn – mogelijk om een vaste rente voor een periode van één tot tien jaar af te sluiten.

De vaste rente is momenteel de meest gekozen zakelijke hypotheekrente. Dat komt omdat de rente, as we speak en wederom net als bij koophuizen, historisch laag is.

Het is desondanks mogelijk om te gaan voor een variabele rente. Deze wordt dan door de verstrekker bepaald op basis van de EURIBOR: de Euro Interbank Offered Rate. Dat is een nogal gewichtige omschrijving voor het tarief waartegen de banken zelf kunnen inkopen.

Verschillende hypotheekverstrekkers

Al met al varieert de hypotheekrente bij een zakelijk pand voor eigen gebruik van 3 tot 7 procent. Een midden- of kleinbedrijf komt doorgaans uit op een tarief van 3,5 tot 6,5 procent.

Het exacte percentage is afhankelijk van de hierboven genoemde factoren, maar bovenal van de hypotheekverstrekker in kwestie. We raden je daarom altijd aan om verschillende verstrekkers goed met elkaar te vergelijken vóór je er met een in zee gaat. Wil je jouw zakelijke hypotheek berekenen? Check de website zakelijkbankieren.nl.