Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wil jouw platform echt een boost geven? AI-marketing is de toekomst

Laatst bijgewerkt: 05-02-2022 12:04:12

Persbericht - Hoe de marketingwereld van morgen makkelijker wordt gemaakt door kunstmatige intelligentie en wat het jou kan opleveren.

De complete marketingwereld is het roerend eens over één ding: AI gaat ons leven en werk binnenkort op grote schaal beïnvloeden. Maar wat kan jij en jouw bedrijf hier dan mee? In dit artikel leggen we het je uit. 

Wat is AI?

Geen angst, AI neemt de wereld niet over

Artificial Intelligence (AI) roept al gauw heftige toekomstvisioenen op van een wereld die volledig wordt bestuurd door robots. Heb je dit ook? Laat ons dan helpen dit gevoel weg te nemen. Hoewel we soms angstig zijn voor innovaties, is AI iets dat door iedere CEO én elke marketeer omarmt moet gaan worden. AI vervangt mensen niet, maar haalt het beste in hen naar boven. In dat licht is AI een innovatie die vergeleken kan worden met de computer. Toen die begin jaren ’90 op grote schaal de kantoren in gesleept werden, was men ook sceptisch over de rol van de computer vs. die van de medewerker. En kunnen nu nog zonder een computer? Nee dus. 

Hoe werkt AI?

AI kan je het beste omschrijven als de verzameling van applicaties die lastige klusjes uitvoeren, waar vroeger nog menselijk handelen voor nodig was. Het communiceren via een chatfunctie op je website, of het voorspellen van consumentengedrag op je website. Het is allemaal in dienst van jouw marketingactiviteiten. Maar wat schiet je er precies mee op als marketeer of ondernemer? 


Wat is AI marketing?

Artificial intelligence kan jouw marketingautomatisering intelligenter maken. En de data die als output wordt gegeven kan sneller en efficiënter gebruikt worden om tot actionable insights te komen. De snelheid waarmee de marketingtaken worden geïmplementeerd en uitgevoerd zijn cruciaal voor wat AI-marketing jouw online platform kan bieden. Kunstmatige intelligentie kan marketeers bijstaan door bijvoorbeeld de beste acties voor klanten te bepalen en vervolgens een juiste campagne te koppelen.

Kunstmatige intelligentie simuleert wat mensen denken en vervolgens besluiten. Doordat het extreem snel ervaring opbouwt en onthoudt, leert het om taken uit te voeren zoals mensen dat doen. Het enige wat AI hiervoor nodig heeft is response in de vorm van data. Hoe meer gegevens AI verzamelt, hoe sneller het zich kan aanpassen aan de behoeften van een publiek. Het is altijd beschikbaar en kan steeds meer complexe functies uitvoeren. Het zelflerende is wat AI zo’n krachtige marketingoplossing maakt. Iedereen die bij marketing betrokken is, zal zijn werk door middel van AI significant beter uitvoeren. De output van AI is namelijk heel betrouwbaar.

 

Waarom is AI marketing belangrijk?

Menselijke fouten worden geminimaliseerd, automatiseren en optimaliseren gaat snel en gestroomlijnd. Daarbij wordt kosten bespaard en zorgt AI voor een verhoogde ROI (return on investment). Naarmate de verwachtingen van de consument evolueren met technologie, is er een duidelijke interesse ontstaan in het zo efficiënt mogelijk bieden van een op maat gemaakte ervaring in de e-commerce, de detailhandel en het bedrijfsleven.

Als consument wil je dat een bedrijf je behoeften en verwachtingen begrijpt en hieraan voldoet. AI-marketing helpt en leert jouw organisatie te begrijpen wie je doelgroep is zodat je per klant kan personaliseren en de verwachting ook daadwerkelijk waar kan maken. Alles bij elkaar genomen zorgt het voor een slimmere en snellere besluitvorming. 

Hoe gebruik je AI binnen marketing?

Er zijn verschillende manieren om AI in zetten binnen marketing. Hieronder staan een aantal mogelijkheden uitgeschreven: 

AI in Marketing

1. Email personalisatie
Wanneer je spreekt van content curatie gaat het om het vinden van goede content om deze vervolgens op een effectieve manier aan het publiek te presenteren. Met artificial intelligence kun je content beheren en het direct in actie omzetten. Marketing automation bespaart tijd bij plannen en verzenden naar klanten. Een dergelijke nieuwsbrief dient relevant te zijn in combinatie met de links waar de lezer op zal klikken. Het draait bij marketing tenslotte allemaal om conversie. En AI helpt de marketeer de conversieratio zo hoog mogelijk te krijgen.

2. Programatic ad targeting
Voor advertenties zoals PPC-advertenties (pay per click advertising) kan je ook uitstekend AI inzetten. Klantdata en voorspellende analyses kunnen marketeers helpen bij het adverteren via Google, Instagram of Facebook. AI helpt je als marketeer door advertenties op specifieke momenten bij specifieke individuen te vertonen. Daarnaast helpt AI zelfs bij biedstrategieën voor campagnes. Voorbeelden zijn: 

  • dynamische zoekadvertenties
  • micro-moment targeting
  • performance analysis
  • prijs optimalisatie
  • responsive ads
  • slim bieden op advertentie inkoop 

Met behulp van AI kan je meer advertentieplatforms monitoren en beter anticiperen.

3. Chatbots
Steeds vaker worden chatbots ingezet bij online winkels. Dit gebeurt vaak in de website of app/platform zelf, of via facebook messenger of whatsapp. Met kunstmatige intelligentie wordt er een betere klantenservice gebouwd. Aan de hand van en soms zeer specifieke vragen wordt op een efficiënte wijze klantenservice personeel ontlast.

4. Recommendation engine
Je verbetert de klantervaring door gepersonaliseerde inhoud aan elke individuele klant aan te bieden. Kunstmatige intelligente wordt bijvoorbeeld gebruikt om producten te analyseren die men in het verleden heeft gekocht. Vervolgens worden aansluitende producten aanbevolen om aan de behoeften te voldoen. Je creëert in dit geval met behulp van artificial intelligence betrokkenheid, klantbehoud en meer verkoop.

5. Content strategie en creatie
AI-aangedreven tools kan je inzetten om de efficiëntie van het content team te verbeteren door bepaalde taken te automatiseren. Dit gaat onder andere om het beheer van inhoud op sociale media, gepersonaliseerde rapporten en mailinhoud. We kunnen een tool aanbevelen die tekst schrijft op basis van AI, namelijk Jarvis.ai.

6. Dynamische prijzen
Bij AI ‘dynamic pricing’ wordt de term gepersonaliseerde prijsstelling gebruikt. Het gaat hier om een prijsstrategie waarbij de prijzen van een bepaald product worden gebaseerd op vraag en/of aanbod. Denk hierbij aan de rittenprijzen van taxi’s of hotelprijzen in het hoogseizoen. De bot van een applicatie of website kan de gebruiksscenario’s voor voorspellende analyses, zoals cookies, geschiedenis, zoekopdrachten en andere activiteiten, volgen om realtime prijzen te bieden.

7. Kwaliteit database en privacy
Als marketeer beschik je over een grote hoeveelheid klantdata. Wanneer je gebruik wil maken van kunstmatige intelligentie als oplossing, is het van groot belang om deze gegevens te vestigen op een plaats die geschikt is voor AI. Denk aan het gebruik van een modern datawarehouse, CRM en/of CDP en implementeer alles  in een dataplatform, zodat je datamanagement vanuit één centrale plek kunt managen. Kunstmatige intelligentie zal zorgen voor een betere data-verzameling en voorkomt dat deze informatiebron wordt geschaad door cyberaanvallen.

8. Data, inzicht en dashboards
Door artificial intelligence wordt data inzichtelijker en kun je proactief beslissingen maken. Artificial intelligence is namelijk in staat om enorme hoeveelheid data te structureren, patronnen te herkennen en kan op basis hiervan voorspellingen doen. Denk hierbij aan voorspellingen wat klanten gaan kopen en hoeveel er van een specifiek product wordt verkocht. Het creëert dus een gerichte verkoopprognose. Dit kan helpen om te bepalen welk product je het beste kan promoten en bij wie je een hogere verkoop wilt stimuleren. Door deze business intelligence te creëren, kan je oververkoop of verkoop van niet-voorradige producen voorkomen. 

9. Search engines
Logische resultaten uit zoekopdrachten. Google en Bing doen het al, brands volgen gestaag. Hoe handig is het als je als e-commerce bedrijf jouw klanten helpt bij wat ze zoeken. Dat kan een wereld van verschil betekenen als AI menselijke fouten in zoekopdrachten detecteert en oplost. Binnen een webshop of verkooppagina je klanten helpen met ‘bedoelde u dit’? in plaats van ‘niets gevonden’.

10. Speech recognition en virtual assistenten

Siri, Google Assistant of Alexa. Mogelijk ben je er al mee in aanraking geweest. Dit is een greep uit de meest populaire chatbots die spraakherkenning gebruiken. Gesproken zinnen worden herkend en/of omgezet in tekst om vervolgens de opdracht uit te voeren. Ook zie je dit terug in veel handsfree-systemen in bijvoorbeeld auto’s. Maar hoe kan je hier als marketeer van profiteren? De verwachting is dat tegen 2022 spraakherkenning gebruikt wordt in 55% van de huishoudens. Ook wordt verwacht dat de verkoop van voice shopping alleen maar zal stijgen. Uiteindelijk wordt het een interessante toevoeging om spraakherkenning te gebruiken in jouw marketingcampagne. 

Voorbeelden van AI binnen marketing in de praktijk


De toepassingen van AI binnen marketing zijn nu duidelijk. Tijd om een kijkje te nemen bij grote corporates. Hoe hebben zij AI in de praktijk toegepast? 

Amazon
Amazon richt zich uitgebreid op persoonlijke productaanbevelingen en is het al een tijd leider op de e-commercemarkt. Een groot deel van hun kopers heeft aangegeven research te doen voordat ze een aankoop doen. Duidelijke productaanbevelingen zijn daarbij een grote hulp voor de klant om te vinden wat hij of zij zoekt. Daarnaast maakt Amazon ook gebruik van een dynamische prijsstelling. De strategie past de prijzen aan op hetzelfde tempo van de marktvraag. Op deze manier weet Amazon aantrekkelijke prijzen te bieden en de concurrenten voor te blijven. 

Amazon

Alibaba
Een ander voorbeeld is de fysieke modewinkel van Alibaba. Hier worden drie belangrijke functies om de mode retail ervaring voor klanten te stroomlijnen toegepast. Ze maken gebruik van een ‘slim slot’ om de voorkeur van klanten vast te leggen. Producten in de winkel hebben speciale trackingtags. Elk kledingstuk bevat gespecialiseerde informatie over het item waaraan het is bevestigd. De sensor stelt de tag in staat om te beslissen welke items kunnen worden aangeraakt en welke niet. Ook hebben zij ‘slimme spiegels’ geïntroduceerd. De spiegels van de winkel bevinden zich op de verkoopvloer en in kleedkamers met intelligente touchscreens. Het geeft onder andere informatie weer over de items waarmee klanten rondlopen. Daarnaast zorgt de winkel voor een nieuwe paservaring. Dit concept stelt klanten in staat om snel de beste look te krijgen door voorgestelde kleding en accessoires toe te voegen. Online zie je steeds vaker ‘virtuele paskamers’ waarbij je via de camera kan zien hoe een item je staat.  

​​Guess And Alibaba Use Artificial Intelligence To Reinvent Retail Fashion

BMW

Het automerk BMW maakt gebruik van een artificial intelligence in de vorm van een persoonlijke assistent. De BMW AI-verbeterde sportwagens zijn uitgerust met een persoonlijk assistent die onder andere functies als media instellingen, klimaatregeling en verlichting regelt. Ook staat het in contact met verschillende apps die anticiperen op reisroutes. De ontwikkelingen gaan snel en dankzij AI is er al ontzettend veel mogelijk binnen de autobranche.

Nike
Het merk Nike gebruikt AI grondig om de klantreis te personaliseren. Dit is een enorme toegevoegde waarde voor het bedrijf. De technologie stelt Nike’s website in staat om producten aan te bevelen die uniek zijn voor klanten. Het stelt klanten ook in staat om producten te zoeken met behulp van afbeeldingen.

Nike

Starbucks
Koffiehuizen Starbucks gooit het over een andere boeg. Via een AI-aangedreven tool in de mobiele app verwerft Starbucks de koopgeschiedenis van klanten en geeft het smaken waarvan het weet dat de desbetreffende persoon ervan houdt. Starbucks heeft met succes een relatie met klanten opgebouwd via dit beloningsprogramma. Zo kan een klant gratis koffie halen op zijn of haar verjaardag of kan de klant via de mobiele app via spraakassistentie met de barista praten om de bestelling door te geven.

How Starbucks' New Tiered Rewards Program Works, From Small Rewards To Big

Marketeers en AI, een gouden combinatie


Artificial intelligence is een zeer goede toevoeging aan ieder bedrijf. Het zorgt voor zeer bruikbare verbeteringen maar kan de marketeer niet vervangen. Het kan zeer zeker bijdragen om bepaalde doelen te verwezenlijken en je kan er zinvolle en gepersonaliseerde marketing mee bedrijven. De marketeer zal een aantal overwegingen moeten maken. Er dienen namelijk voldoende klantgegevens aanwezig te zijn om de AI-algoritmen nauwkeurig hun werk te laten doen. Als het om personaliseren gaat ben je als marketeer in persoon ook hard nodig. Hetgeen wat je verspreidt moet immers voor echte gebruikers zijn, kortom kunstmatige intelligentie wordt hoe dan ook onmisbaar. 
<br
Verdiep je goed in de mogelijkheden, vraag advies op bij een agency en bepaal waar AI de grootste impact kan hebben en de hoogste ROI voor je bedrijf kan opleveren. Als je van plan bent om de komende jaren een succesvol online bedrijf te runnen, is het gebruik van AI-aangedreven marketing een must.