Welke projectmanagement methodiek is de beste voor jouw projecten?

Laatst bijgewerkt: 14-01-2021 16:56:21

Persbericht - In elk bedrijf spelen projecten een hoofdrol. Projecten om de interne structuur te verbeteren, projecten om bijvoorbeeld de marketing naar...

In elk bedrijf spelen projecten een hoofdrol. Projecten om de interne structuur te verbeteren, projecten om bijvoorbeeld de marketing naar een hoger niveau te stuwen en uiteraard ook de projecten voor klanten. Is jouw bedrijf hard aan het groeien? Dan merk je dat ook duidelijk terug aan de hoeveelheid projecten binnen jouw onderneming.

Het gevaar van veel projecten is dat je het overzicht kwijt gaat raken. Je weet hierdoor niet meer wat de voortgang is van elk project, wat ook alweer per project afgesproken is en wat de aandachtspunten per project zijn.

Essentieel voor het behoud van dit overzicht is gebruik maken van een projectmanagement methodiek. Met een projectmanagement methodiek weet je niet alleen het overzicht te behouden, maar je weet het gehele project ook in goede banen te leiden met een heldere structuur.

Maar, wat is nou de beste projectmanagement methodiek voor jouw team? En bestaat er één projectmanagement methodiek die voor alle projecten geschikt? Je leest het hieronder!

In het kort de voordelen op een rij:

Zoals gezegd biedt een projectmanagement methodiek een aantal voordelen:

• je behoudt het overzicht,
  • het geeft de mogelijkheid om de mensen binnen het project aan te sturen,
  • je weet de kosten binnen de perken te houden door een efficiënte werkwijze,
  • je krijgt alle neuzen binnen het team dezelfde kant

Welke projectmanagement methodieken zijn er?

Voordat je met een methodiek aan de slag kunt gaan, is het belangrijk dat je een weloverwogen keuze maakt voor de meest geschikte methodiek. Door de jaren heen zijn tal van projectmanagement methodieken ontwikkeld, waardoor je meer dan voldoende keuze hebt.

Binnen dit uitgebreide aanbod zie je eigenlijk verschillende soorten methodieken. Tegelijkertijd vertonen veel methodieken ook veel gelijkenissen met elkaar, aangezien dit soort van ‘verwanten’ zijn.

Wil je graag weten tussen welke projectmanagement methodieken je precies kunt kiezen? Op de volgende pagina staan alle projectmanagement methodieken uitgebreid besproken, inclusief meer informatie over deze methodieken in zijn algemeenheid. Als je op dit moment naar de beste projectmanagement methodiek op zoek bent, is het aan te raden om die pagina op je gemakje door te nemen.

Welke is het projectmanagement methodiek is de beste?

Een logische vervolgvraag is wat de beste projectmanagement methodiek is. Is dit een vraag waar een eenduidig antwoord op gegeven kan worden? Nee, dat is zeker niet het geval. Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van een aantal factoren.

Soort project

Feit is dat het soort project eigenlijk de belangrijkste factor is. Het is namelijk een nogal verschil of je met een IT project bezig bent of met een bouw project. Bij beide projecten is het van belang dat je het overzicht weet te behouden, maar de essentie van het project is wel anders. Dat zie je dan ook terug in bijvoorbeeld de structuur, in de middelen, in de belanghebbenden en in de gestelde deadline.

Het advies is dan ook om per project te kijken naar de beste projectmanagement methodiek. Per project kun je namelijk tussen meerdere methodieken kiezen, waarbij uiteindelijk één methodiek de beste is voor jouw specifieke project.

Agile werken

Wil je eigenlijk op safe spelen? Dan is het advies om naar de Agile methodiek te kijken. Deze methodiek is door de jaren heen onwijs populair geworden en is enigszins naar wens aan te passen. Juist door de flexibiliteit binnen deze methodiek is deze methodiek passend bij veel verschillende projecten en organisaties.

Conclusie

Moraal van het verhaal: er bestaat niet één ‘beste projectmanagement methodiek’. Wat de beste methodiek is, hangt van tal van factoren af. Bepaal daarom goed waar je behoefte aan hebt, aan wat voor soort project je gaat werken en wat de invulling van het project gaat worden.

Welke tool is het beste voor jouw methodiek?

Wil je dolgraag met een projectmanagement methodiek aan de slag gaan? Dan is het goed om te weten dat jij niet de enige bent die van deze methodiek gebruik gaat maken. Nee, alle belanghebbenden moeten van deze methodiek gebruik gaan maken. Daarom is het belangrijk dat je jouw methode faciliteert met een goede projectmanagement tool. Hierdoor op je alle project op één plek inzichtelijk voor iedereen binnen het team.

Benieuwd hoe je de beste projectmanagement tool voor jouw projectmanagement methodiek en situatie vindt? Overweeg dan eens om gebruik te maken van een project management software vergelijker. Daar kan je een shortlist maken door te filteren op projectmanagement methodiek, bedrijfsvorm en op type team binnen het bedrijf. Zo vind je eenvoudig een tool die bij jouw bedrijf past!