Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Welke kleuren stralen professionaliteit uit op een website?

Laatst bijgewerkt: 02-06-2021 15:16:50

Persbericht - Wanneer er een nieuwe bezoeker op jouw website komt, wil je natuurlijk dat deze lang blijft hangen om conversie te...

Wanneer er een nieuwe bezoeker op jouw website komt, wil je natuurlijk dat deze lang blijft hangen om conversie te realiseren. Om hiervoor te zorgen zijn er tal van onderwerpen waar rekening mee moet worden gehouden. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van clickbuttons, de indeling van het menu en het gebruiken van de juiste woorden. Daarnaast zijn er ook kleinere aspecten waar aan gedacht moet worden, zoals het kleurenpallet van een website. Als het gaat om een website bouwen, is het namelijk belangrijk om hieraan te denken. We delen de belangrijkste tips met je die de professionaliteit van je website door middel van kleur meer dan benadrukken.

Een mooi geheel

Belangrijk bij het kiezen van de juiste kleuren is dat het een samenhangend geheel is met alles wat jij uitstraalt. Denkend aan de communicatie, missie, huisstijl en logo. Wil jij bijvoorbeeld vernieuwing teweeg brengen, dan kan groen bijvoorbeeld een passende kleur zijn. Bij een huisstijl wordt er al nagedacht over een hoofdkleur die past bij de uitstraling van het bedrijf. Dit moet dan ook het meest terugkomen op een website. Gebaseerd op de hoofdkleur die je gekozen hebt, kies je nog 1 of 2 kleuren om je kleurenpalet compleet te maken. Dit kunnen accentkleuren zijn die dicht bij je hoofdkleur liggen, bijvoorbeeld een donkere of een lichtere variant.

 

Bepaal je doelgroep

Het is belangrijk om inzicht te hebben in wie de bezoekers van je website zijn. Een belangrijk verschil hierin kan bijvoorbeeld het verschil in geslacht zijn. Zo houden vrouwen vooral van blauw, paars en groen. Voor de mannen geldt een voorkeur voor blauw, groen en zwart. Dit zijn algemeen bekende cijfers, maar het kan zo zijn dat jouw doelgroep misschien wel een specifieke match heeft met bepaalde kleuren. Al met al is het belangrijk om de kleuren af te stemmen op de voorkeuren en behoeftes van de doelgroep; de meest voorkomende bezoeker. Vergeet vooral ook niet de SSL Certificaat bij het bouwen van een website. Om consistent, en vooral veilig, in te spelen op de gegevens van de bezoekers, is dit een belangrijk aspect om rekening mee te houden.

Merkidentiteit

Het belangrijkste aan het consistent uitdragen van het kleurenpallet vanuit de website en andere online kanalen is dat er een identiteit wordt opgebouwd. Het ultieme doel wat je wil bereiken, is dat een bezoeker een kleur ziet en daarin meteen aan jou denkt. Het moet dus een unieke en opvallende keuze van kleuren zijn.