Weet jij welke secundaire arbeidsvoorwaarde het belangrijkste is? Lees hier de top 10.

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:28:25

Persbericht - Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de afgelopen jaren populairder geworden. Welke het meeste geliefd is onder Nederlandse werknemers en werkgevers? De pensioenregeling. Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed. Ook een goede reiskostenvergoeding, scholings- en studiefaciliteiten worden zeer belangrijk gevonden.

Onderzoek onder duizenden werknemers en werkgevers

Meer dan duizend werknemers en vijfhonderd werkgevers werden ondervraagd naar hun voorkeuren op dit gebied. Maar liefst 93 procent van de werkende Nederlanders geeft aan de aanwezigheid van een pensioenregeling bij een werkgever belangrijk te vinden. 88 procent van de werkgevers denkt daar hetzelfde over. Volgens Sander Poos, Managing Directer van Indeed Benelux, is Nederland een echt pensioenland en vinden wij het een comfortabel gevoel om te kunnen sparen en zekerheid voor later op te bouwen.

Nog geen pensioenregeling voor de werknemers geregeld? Het is via Brand New Day Bedrijfspensioen zo geregeld. Meer informatie lees je in onze online pensioen Whitepaper.

Pensioen vaker gepromoot bij vacatures

De beschikbaarheid van de pensioenregeling wordt ook vaker actief gepromoot in vacatures. Tussen 2017 en 2019 nam het aantal vacatures waarin een pensioenregeling genoemd wordt met bijna zestig procent toe. Tussen 2018 en 2019 was de groei het meest intensief. Afgelopen jaar nam het aantal vacatures waarin werd gerept over pensioenen toe met 34 procent.

“Met de groeiende economie van de laatste jaren en de krapte op de arbeidsmarkt, horen we dat het aantrekken van werknemers steeds lastiger wordt”, zegt Brand New Day directeur Jan Willem Hoitsma. “Alleen een goed salaris is niet meer voldoende. Wij bieden werkgevers met onze pensioenregeling een mogelijkheid om goede werknemers te vinden én te behouden. Het bieden van goede secundaire arbeidsvoorwaarden als pensioen wordt belangrijker.”

Meer weten over hoe je pensioen in kan zetten voor het vinden en behouden van goed personeel? Kom naar ons netwerkevent van dinsdag 21 april.

Werknemers én werkgevers vinden pensioen het belangrijkste

Maar liefst 93% van de werknemers noemde een pensioenregeling als ‘zeer belangrijke’ arbeidsvoorwaarde. Wat opvalt uit de resultaten is dat zowel werkgevers als werknemers pensioen als de belangrijkste arbeidsvoorwaarde zien. Nieuwsgierig naar de overige arbeidsvoorwaarden?

Top 10 secundaire arbeidsvoorwaarden van werknemers

8. Telewerken/mogelijkheden tot thuiswerken 69%
  9. Weekend-, avond- of overwerktoeslag 69%
  10. Bonussen 67%

We horen nog wel eens dat pensioen duur en ingewikkeld is. Niet bij Brand New Day. Benieuwd hoeveel een bedrijfspensioen voor werknemers kost?

Maak zelf een berekening

BronBusiness Insider Nederland. Een onderzoek door PanelWizard in opdracht van Indeed.