Persbericht -
De overstap van studie naar ondernemerschap is niet makkelijk. De oprichters van CodeHive delen uitdagingen in de IT-wereld, hun motivatie om door te gaan en hun visie op succes.
We gaan terug naar 2017, waar bij een roeivereniging in Delft twee Thomassen elkaar tegen het lijf lopen. Thomas Boer en Thomas van Foeken komen elkaar voor het eerst tegen tijdens hun studententijd. Wat begon als een vriendschap, groeide uit tot een hechte samenwerking als businesspartners én huisgenoten. In de afgelopen drie jaar hebben ze met hun startup, CodeHive, een stevige positie veroverd in de IT-markt.
Na het vormen van een hechte vriendschap koos het duo voor een nieuwe stap: een onderneming. Iets waar Thomas Boer al sinds zijn 15e van droomde. Hoe ga je van vriendschap naar business partners? En waar kwam het idee van CodeHive eigenlijk vandaan? Boer en Foeken delen hun verhaal.
“Tijdens onze studie hadden wij een baan die aansloot bij onze studierichting,” legde Foeken uit, “dit riep bij medestudenten en kennissen de vraag op ‘hoe hebben jullie dat geregeld?’”. Boer voegt toe dat het tekort aan IT-arbeidskracht in die tijd massaal in het nieuws was. “Dat deed een belletje rinkelen”, gaat Foeken verder, “het was ons gelukt om een bijbaan te vinden die ook echt bijdraagt aan onze CV in IT, dus hoe mooi zou het zijn dit voor anderen ook te realiseren? Hoe meer we die nieuwsartikelen lazen begonnen wij achter onze oren te krabben van hoe kan dat nou? We zitten in een talentenpool met ontzettend veel, hele getalenteerde jongens en meiden die staan te popelen om ergens aan de slag te gaan, maar geen interessante bijbaan kunnen vinden. Toen bedachten we ons dat wij misschien wel die brug moeten gaan slaan.” En zo ontstond in 2021 CodeHive, hét bedrijf voor en door IT-talenten.
Traditioneel gezien vertrouwden bedrijven vaak op universiteitsevenementen en studieverenigingen voor hun talentwerving. Maar Boer en Foeken merkte dat er voor TU studenten nog beperkte mogelijkheden waren voor banen in de IT, terwijl veel studenten daar wel willen eindigen. “We stonden echt met de poten in de klei” legt Boer uit. “Zo wisten we precies wat studenten zochten en wie er op zoek was naar een baan. Die nauwe band met de doelgroep gaf ons een aanzienlijk voordeel.” Of ze een verschil merken, nu ze zelf klaar zijn met studeren? “Nee” geeft Foeken snel toe, “we zijn nu een halfjaar afgestudeerd en we voelen en onderhouden nog steeds de connectie met de studentenwereld,” legt Foeken verder uit.
Het kernprobleem lag volgens hen in het feit dat traditionele detacheringsbureaus voornamelijk gericht waren op fulltime afgestudeerden, terwijl er weinig aandacht was voor het matchen van parttime jong talenten met potentiële werkgevers. Boer ligt dit toe: “Veel van onze klanten hebben hiervoor nog niet gewerkt met parttimers. Dat maakt het concept uniek: het is aan ons de taak om inzicht te geven op hoeveel waarde parttime student developers en data engineers kunnen bijdragen aan een bedrijf.”
Boer voegde eraan toe: “Met niet-gescreende jong talenten werken komt met een beetje risico, voor de meesten is er geen proven track record. Wat dat betreft is het in huis halen van jong talent wat lastiger dan bijvoorbeeld bij medioren. Ze komen net van de universiteit af en er is beperkte werkervaring. Daar kan CodeHive een heel goed stukje bij helpen.”
Bovendien zagen de Thomassen een match-tekort, wat in hun ogen een grotere bottleneck is dan het personeelstekort. “Het is gewoon erg lastig om de juiste mensen op de juiste plekken te zetten. Dat is natuurlijk wel van essentieel belang, daarom maken wij prioriteit van het maken van de juiste match.” vertelt Boer.
Met betrekking tot het succes van CodeHive in de afgelopen twee jaar, benadrukten Boer en Foeken de rol van timing, netwerken en technische kennis. Ze wezen ook op hun focus op marketing en het opbouwen van een sterk merk als cruciale factoren. “De kracht van marketing zorgt ervoor dat je zowel toptalenten binnenhaalt en interessante opdrachtgevers aansluit” zei Boer, “omdat we ergens voor staan.”
Boer en Foeken beschouwen CodeHive als een unieke speler in de markt vanwege hun specialisatie in jonge talenten en IT. “Aangezien we een weidverspreid netwerk hebben van 1000+ IT-studenten & graduates, selecteren we alleen de beste 10%. CodeHive bestaat dus ook alleen uit toptalent. Dit is iets waar we voor staan en trots op zijn.” legde Boer uit. “Wij zijn niet de average dev company.”
Flexibiliteit is van groot belang binnen CodeHive, zo zijn bedrijven helemaal vrij om te zelf te bepalen voor hoeveel een student wordt ingezet. Dit kan variëren tussen 0 en 40 uur per week, mits dat haalbaar is voor de CodeHiver. Foeken legt dit belang uit: “Het wederzijdse voordeel is dat op deze manier beide partijen op een laagdrempelige manier elkaar kunnen leren kennen om te kijken of het een goede match is.” De talenten kunnen zich zo focussen op dat wat ze leuk vinden. Bedrijven hebben ruime keuze uit young-professionals die binnen een week op de stoep kunnen staan. Als het niet helemaal bevalt kunnen we gemakkelijk vervanging vinden, en dat met scherpere tarieven dan gevestigde detacheringsbureaus.
De ervaring om direct als ondernemer aan de slag te gaan zodra ze uit de studiebanken kwamen voelt goed voor Boer en Foeken. “We wijken zo wel van het gebaande pad af.” zei Foeken. “Het is ontzettend leuk om samen met een van je beste maten deze stap te nemen. Ondernemen geeft een hoop vrijheid, maar het is ook hard werken.” Boer voegde hier trots aan toe: “Het geeft veel vrijheid en creativiteit. Elke dag is je eigen feestje, waar creativiteit en flexibiliteit de sleutelwoorden zijn.”
Boer en Foeken deelden ook hun inzichten over de toekomst van CodeHive en de IT-arbeidsmarkt. Ze geloven dat CodeHive de oplossing biedt voor zowel werkgevers als young-professionals door een laagdrempelige manier te bieden om mensen te leren kennen en te matchen. Elke dag voegen leergierige jonge talenten zich bij de Talentpool van CodeHive, waarvan de teller momenteel op ruim 1000 talenten met technische achtergrond staat.
Bovendien zien Boer en Foeken de beweging in de arbeidsmarkt van dichtbij, zo kunnen zij actief mee bewegen met de markt. Een voorbeeld daarvan is het introduceren van opleidings trajecten waarmee graduates zich nog beter klaar stomen voor de arbeidsmarkt, hier kunnen ze zich goed oriënteren in een omgeving die bekend voelt.
CodeHive illustreert het potentieel van jonge ondernemers om disruptieve oplossingen te bieden voor complexe problemen in de moderne arbeidsmarkt. Hun toekomst plannen? Nog meer bedrijven matchen met de juiste young-professionals en het creëren van een hechte community om zowel professionele als persoonlijke groei van de jonge talenten te bevorderen.