Persbericht - Steeds meer bedrijven ervaren problemen met klanten die niet betalen. Niets meer van zich laten horen of de facturen maanden open laten staan.
Vooral op kleine bedrijven kan dit enorm veel impact hebben. Zeker wanneer het om relatief grote bedragen gaat. Toch zijn veel van deze problemen te voorkomen wanneer het incassobeheer goed is ingericht. Wanneer men weet welke stappen ze moeten nemen om in contact te gaan met de klant en de cashflow stabiel te houden. Dit is noodzakelijk om te kunnen blijven ondernemen.
Lees hier drie tips over wat je kunt doen bij onbetaalde facturen.
Weet jij waar je terecht kunt als het misgaat? Als er een flinke achterstallige betaling is en dit er zelfs mogelijk toe kan leiden dat je in de financiële problemen terechtkomt? Nee? Dan is het eerst goed om dit uit te zoeken. Weet waar je zijn moet.
Veel kleine bedrijven vinden het lastig om een incassobureau in te schakelen of een advocaat in dienst te nemen. Ze ervaren al veel financiële problemen door de achterstallige betalingen en willen niet ook nog eens extra kosten maken door juridische hulp in te schakelen. Gelukkig bestaat hier ook een oplossing voor. De zogenaamde no cure no pay bij Bierensgroup. Dit maakt het met name voor kleine bedrijven aantrekkelijker om toch een juridisch adviseur in te schakelen.
Vergeet niet dat het contact met de klant het allerbelangrijkste is. Fouten zijn menselijk. Misschien ervaart de klant wel tijdelijk financiële problemen en is daardoor uitstel van betaling gewenst. Het niet betalen van facturen is natuurlijk voor beide partijen niet prettig. Als hier een goede reden voor is, is het goed om hier afspraken over te maken en niet direct het slechte in de ander te zien. Wanneer er duidelijke afspraken worden gemaakt en er niet direct sprake is van dreiging of frictie, dan is de kans veel groter dat jullie hier samen uit zullen komen.
Bij sommige bedrijven ligt het probleem hem niet direct in de achterstallige betalingen, maar meer in het feit dat deze te laat worden opgemerkt. Zonder strak debiteurenbeheer weet je ook niet precies wat er binnen moet komen. Worden achterstallige betalingen veel te laat opgemerkt en zal een betalingsherinnering te laat worden verstuurd. Als facturen niet tijdig worden betaald, is het van essentieel belang dat er zo spoedig mogelijk ingegrepen wordt.