Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat kost IT-recruitment: zelf doen vs. uitbesteden?

Laatst bijgewerkt: 26-08-2024 16:20:25

Persbericht - Als je als organisatie wilt groeien, dan is het essentieel om de juiste kandidaten aan te trekken.

De manier waarop organisaties hun IT-recruitment aanpakken, kan sterk verschillen. Je kunt ervoor kiezen om je werving en selectie zelf te doen, terwijl anderen de voorkeur geven aan het uitbesteden van hun recruitment. In dit artikel vertellen we je graag meer over de kosten van werving en selectie.

IT-recruitment zelf doen: de kosten

Wanneer je als organisatie ervoor kiest om je werving en selectie zelf te doen, dan zijn er verschillende kosten waar je rekening mee moet houden.

Het salaris van een Corporate Recruiter

Wanneer je besluit om zelf je vacatures te vervullen, zul je een Corporate Recruiter moeten aannemen. Het salaris van een Corporate Recruiter is één van de grootste kostenposten en de hoogte hiervan is afhankelijk van diverse factoren, zoals kennis, ervaring en locatie. Gemiddeld ligt het salaris van een recruiter tussen de € 3.200,- en € 5.000,- bruto per maand. Dit bedrag kan oplopen door eventuele bijkomende kosten, zoals sociale lasten, pensioenbijdragen en bonussen.

Recruitmentsoftware

De kosten voor recruitmentsoftware of een applicant tracking system (ATS) lopen zeer uiteen. De software wordt gebruikt om het recruitmentproces binnen de organisatie te automatiseren en te stroomlijnen. Vanwege het grote aanbod aan ATS-systemen en omdat de behoeften van organisaties qua functionaliteiten verschillen, is het lastig om de exacte kosten te bepalen. De prijzen verschillen van € 0 euro tot zelfs € 18.000 per jaar. De kosten van de meest uitgebreide systemen drijven de prijs omhoog. Gemiddeld kun je uitgaan van een bedrag van € 2.600,- per jaar, inclusief implementatie.

Advertentiekosten

Om de juiste kandidaten aan te trekken, is het van belang dat je vacatures zichtbaar zijn. Je kunt ervoor kiezen om je vacatures te promoten via populaire vacaturesites, zoals LinkedIn, Indeed of Nationale Vacaturebank. Hierbij betaal je op basis van het aantal klikken op je advertentie of het aantal keren dat je vacatures worden weergegeven. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van de concurrentie in jouw branche en regio en kunnen variëren van enkele tientallen tot honderden euro’s.

Tijdsinvestering

Wanneer je ervoor kiest om zelf je recruitment te doen, dan kost dat veel tijd. Je begint met het opstellen en plaatsen van vacatures en gaat vervolgens actief op zoek naar geschikte kandidaten. Daarna moet je alle cv’s doorlopen, een selectie maken en interviews inplannen. Ook de communicatie met kandidaten en de beoordeling van hun geschiktheid nemen veel tijd in beslag. Bovendien vraagt het inwerken van nieuwe medewerkers de nodige aandacht om ervoor te zorgen dat ze goed in het team passen. Al met al kan het weken tot maanden duren, wat veel druk legt op je HR-team.

Recruitment uitbesteden: de kosten

Wanneer je besluit om recruitment uit te besteden, is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de kosten die hierbij komen kijken. Het uitbesteden van je werving en selectie kan een goede keuze zijn, omdat het veel tijd bespaart.

Wervingsfee no cure, no pay recruitment

De wervingsfee is bij het uitbesteden van recruitment de grootste kostenpost. Bij no cure, no pay recruitment zijn de kosten sterk afhankelijk van het jaarsalaris van de kandidaat. Veel organisaties kiezen voor een no cure, no pay samenwerking, omdat er geen financieel risico is. Je betaalt gemiddeld 20 tot 25 procent van het jaarsalaris van de kandidaat aan de recruiter. Toch heeft deze vorm van recruitment een aantal nadelen. Zo is er vaak onduidelijkheid over de kosten, omdat de kosten afhankelijk zijn van het salaris. Ook kost het vervullen van seniorfuncties meer geld, vanwege hun salaris. Kandidaten die in het proces zitten bij no cure, no pay-bureaus worden vaak bij grotere organisaties geplaatst vanwege het hogere salarisaanbod. Het bureau ontvangt hiervoor meer omzet en de recruiter krijgt hiervoor een hogere bonus.

Wervingsfee Cooder

Bij Cooder weet je op voorhand wat je kosten zijn. Je betaalt vooraf een fee en achteraf een plaatsingsfee. Deze vergoeding is niet afhankelijk van het jaarsalaris van de kandidaat, waardoor je kunt rekenen op onafhankelijk advies. Ook hanteert Cooder een vaste lage fee op basis van het ervaringsniveau van de kandidaat. Hierdoor is er volledige transparantie over de kosten waardoor er achteraf geen financiële verrassingen zijn. Bovendien besteden Business Consultants meer tijd in het begrijpen van je bedrijfscultuur, de specifieke eisen van de functie en het vinden van kandidaten die goed bij de organisatie past. Daarnaast zijn Consultants gespecialiseerd in de markt van jouw vacature. Dit zorgt voor duurzamere matches tussen organisaties en kandidaten.

Je kunt bij Cooder kiezen uit verschillende pakketten. Ze fungeren namelijk als een jobplatform en een recruitmentbureau in één. Kies bijvoorbeeld voor een basispakket met een goede online zichtbaarheid van je vacature op het jobplatform. Heeft het vervullen van een vacature topprioriteit? Dan biedt het Premium pakket de oplossing. Door middel van sterke recruitmentmarketing wordt jouw vacature onder de aandacht gebracht van je doelgroep. Ook gaan Business Consultants exclusief met je vacatures aan de slag, waardoor vacatures sneller worden vervuld. Zo is er bij Cooder altijd wel een pakket die aansluit op de wensen en behoeften van je organisatie.

IT-recruitment uitbesteden aan Cooder

Bij het kiezen van een IT-recruitmentbureau is het essentieel om samen te werken met een partner die niet alleen de beste kandidaten kan leveren, maar ook echt begrijpt wat jouw organisatie nodig heeft. Wil je ook geschikte IT-professionals vinden die goed matchen met je bedrijfscultuur? Kies er dan ook voor om je IT-recruitment uit te besteden aan Cooder. Neem vrijblijvend contact op!