Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is lead management en hoe richt je dit in?

Laatst bijgewerkt: 14-05-2021 17:06:52

Persbericht - Verkoopt jouw bedrijf producten of diensten via een eigen website? Dan is het allereerst zaak om zoveel mogelijk bezoekers te...

Verkoopt jouw bedrijf producten of diensten via een eigen website? Dan is het allereerst zaak om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Aan bezoekers alleen heb je niet zoveel. Je verdient er namelijk pas aan als zij klant worden. Voordat een bezoeker klant wordt, toont hij vaak eerst interesse in een product of dienst. Dit kan door het contactformulier in te vullen of een offerte aan te vragen. Als dit gebeurt, spreken we van een lead. Als een bezoeker eenmaal een lead is, is het zaak om ervoor te zorgen dat hij klant wordt. Lead management kan jou hierbij helpen. Helaas is lang niet iedereen hier bekend mee. Daarom vertellen wij jou hier wat lead management is en hoe je dit inricht.

Wat is lead management precies?
Productmanagement is een term waar veel bedrijven bekend mee zijn, maar voor lead management geldt dit niet. Toch gaan steeds meer bedrijven hier tegenwoordig mee aan de slag. Een goede ontwikkeling, want lead management kan jouw onderneming helpen om te groeien. Ben je niet bekend mee? Dan is het handig om te weten wat lead management is. We kunnen dit het beste omschrijven als een proces waarin je leads omzet naar klanten. Als iemand interesse toont in een product of dienst, probeer je ervoor te zorgen dat hij of zij uiteindelijk tot aankoop overgaat.

Waarom is het belangrijk?
Als ondernemer wil je uiteraard zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Hoe meer klanten je hebt, des te hoger jouw omzet uitvalt. Toch is het vinden van nieuwe klanten vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Om het allemaal wat makkelijker te maken, kun je beginnen met lead management. Met dit proces zorg je er immers voor dat leads omgezet worden naar nieuwe klanten.

Wanneer je lead management op de juiste manier aanpakt, kan dit jou flink wat nieuwe klanten opleveren. Toch is dit niet de enige reden om met lead management te beginnen. Met lead management dicht je namelijk ook het gat tussen de sales- en marketingafdeling van jouw bedrijf.  Binnen veel bedrijven functioneren deze afdelingen (nog) afzonderlijk van elkaar. Hierdoor lopen processen soms langs elkaar heen. Als je lead management op de juiste manier inricht, dicht je het gat tussen de twee afdelingen. Jouw bedrijf plukt hier uiteindelijk de vruchten van.

In 3 stappen een lead managementproces inrichten
Heeft jouw bedrijf een salesafdeling? Dan is de kans groot dat lead management jou niet onbekend in de oren klinkt. Toch zien we vaak genoeg dat bedrijven op dit gebied niet onderste uit de kan halen. Dit komt vooral doordat lead management niet goed is ingericht. De onderstaande 3 stappen helpen jou een handje bij het inrichten van een lead managementproces.

Stap 1: Breng de reis van kopers in kaart
Voordat een lead klant wordt, legt hij een reis af. Dit noemen we ook wel de buyer journey. Als je aan de slag wilt met lead management, breng je deze reis eerst in kaart. Dit verschaft je waardevolle inzichten om leads om te zetten in klanten.

Stap 2: Zorg dat iedereen op één lijn zit
Voor medewerkers van de marketingafdeling kan de definitie van ‘lead’ anders zijn dan voor salesmedewerkers. Zorg er daarom voor dat sales- en marketingmedewerkers op één lijn zitten en dat zij bekend zijn met alle termen op dit gebied.

stap 3: Geef leads een score
Voor jouw bedrijf is het waardevol om te weten wanneer een lead een potentiële klant is. Geef leads daarom een score. Om de juiste score aan leads toe te kennen, overleg je met jouw salesafdeling wat zij allemaal moeten weten.