Wat is debiteurenbeheer?

Laatst bijgewerkt: 26-01-2023 17:00:05

Persbericht - Wanneer mensen jouw rekeningen nog moeten betalen en jou geld verschuldigd zijn, dan zijn dit jouw debiteuren.

Het niet betalen of te laat betalen van rekeningen komt erg vaak voor in ons land. Ongeveer een derde van alle rekeningen wordt binnen de betalingstermijn betaald. Alle andere rekeningen worden ofwel te laat of niet betaald. Niet alleen mensen met financiële problemen of kwade bedoelingen betalen rekeningen niet of te laat. Mensen met een slechte administratie kunnen het overzicht verliezen en ook rekeningen vergeten te betalen. Met goed debiteurenbeheer kun je voorkomen dat mensen rekeningen veel te laat of niet betalen. In deze tekst gaan dieper in op wat debiteurenbeheer is en wat de voordelen hiervan zijn.

Wat houdt debiteurenbeheer in?

Binnen een bedrijf is het van belang dat er sprake is van goed debiteurenbeheer. Op het moment dat jij klanten een bepaalde tijd geeft om de rekening te betalen, moet je niet past een maand na de datum gaan kijken of je daadwerkelijk het geld binnen hebt gekregen. Door alle administratie goed bij te houden kun je precies in de gaten houden wie jou al hebben terugbetaald en welke rekeningen er nog open staan. Zelf al deze informatie bijhouden kost veel tijd. Niet iedereen heeft hier de tijd voor, zeker als het aantal rekeningen begint op te lopen. Je kunt voor het debiteurenbeheer en de andere administratieve taken een bedrijf inhuren die jou hierbij kan helpen en alles voor jou bijhoudt.

Het lastige aan debiteuren

Het hebben van debiteuren heeft een aantal lastige zaken. Ten eerste zijn jouw debiteuren natuurlijk ook jouw klanten. Klanten zorgen binnen een bedrijf voor omzet en zijn noodzakelijk voor een bedrijf om te kunnen blijven bestaan. Als baas zie je daarom niet graag jouw klanten wegvallen, want dan zul je minder omzet maken. Toch wil je wel dat jouw klanten ook op tijd betalen. Het kan daarom voorkomen dat je soms met je klanten in gesprek moet gaan over het betalen van de rekeningen. Met debiteurenbeheer is dit een grote taak, maar natuurlijk niet de enige. Bij het debiteurenbeheer komen namelijk nog een aantal andere dingen kijken, waaronder de administratie van de debiteuren.

Debiteurenadministratie en factoring van de debiteuren

Bij debiteurenbeheer is het in de eerste plaats het meest belangrijk dat alle debiteuren goed geregistreerd worden. Dit betekent het ontvangen van de betalingen, het opstellen van betalingscondities en algemene leveringsvoorwaarden en het inboeken van de betaalde facturen. Een klant die slecht betaalt zal in de toekomst waarschijnlijk nog langer wachten met het betalen van de rekeningen. Met goed debiteurenbeheer wordt er op een nette, maar duidelijke, manier verteld dat de klant nog rekeningen moet gaan betalen. Een factuur moet hierbij wel duidelijk zijn en goede algemene voorwaarden hebben. Door andere mensen om hulp te vragen en het werk over te laten aan mensen die er verstand van hebben, zal het aantal debiteuren afnemen en het aantal op tijd betalende klanten toenemen. Dit is gunstig voor jouw bedrijf en voorkomt alsnog dat klanten weg zullen gaan, wanneer zij eraan worden herinnerd te betalen. Op de website lees je meer over factoring en debiteurenbeheer.