Waarom wil iedere ondernemer tegenwoordig een Business Coach of Business Mentor?

Laatst bijgewerkt: 20-01-2021 15:09:44

Persbericht - Business Coaches schieten als paddenstoelen uit de grond. Er blijkt veel vraag te zijn naar ondersteuning en advies voor en door ondernemers. Dus het inschakelen van een Business coach of een Business Mentor is erg populair. Maar voor welk vraagstuk ga je naar welke professional? En hoe kies je de juiste? Een Business Coach en Business Mentor hebben genoeg raakvlakken, maar er zijn ook duidelijke verschillen.

De rol van een Business Coach

Een Business Coach focust zich meestal puur op jouw zakelijke succes en het succes van je onderneming. Wat wil jij bereiken met je onderneming, wat zijn je doelen en hoe committed ben je om die doelen ook daadwerkelijk te behalen? Een Business Coach motiveert jou om het beste uit jouw onderneming te halen en je zakelijke doelen te halen. Als strateeg en vertrouwenspersoon is een Business Coach ook jouw aanspreekpunt voor, tijdens en na het behalen van je zakelijke doelen.

Zakelijk succes bestaat namelijk niet alleen uit een goede omzet scoren, of een belangrijke deal met een klant sluiten. Duurzaam zakelijk succes is verder kijken dan alleen oppervlakkige doelen als veel personeel en een groot kantoor. Je kunt je bijvoorbeeld beter richten op een emotioneel en financieel bevredigende exit bij de verkoop van je bedrijf. Soms duurt dat een jaar, soms meerdere jaren om dat te realiseren.

Wanneer schakel je een Business Coach in?

Een coachingstraject past perfect bij je wanneer jij jouw zakelijke talent verder wil ontwikkelen en je een-op-een wilt sparren, in plaats van dat je de standaard coachingstrajecten met meerdere deelnemers wil bijwonen met mensen waar je meestal weinig aan hebt. Een Business Coach is geschikt als jij jezelf op zakelijk vlak wil ontwikkelen tot een van de beste ondernemers van Nederland. Of je nu al in de Quote 500 staat of dat je pas net bent begonnen: Iedere ondernemer kan beter en succesvoller worden worden.

De rol van een Business Mentor

Eelco Smit is al meer dan 15 jaar succesvol als Business Coach en meer dan 25 jaar betrokken bij succesvolle exits van ondernemers. Hij ziet dat zakelijk succes niet altijd de beste persoonlijke resultaten oplevert. Wel voor het bedrijf, maar niet voor de ondernemer. Als jouw persoonlijke relaties of je gezondheid niet op orde zijn, dan zal zakelijk succes, hoe groot dan ook, dat nooit compenseren.

Tijdens een mentortraject kijk je samen met je Business Mentor naar jouw zakelijke positie en je privésituatie. Waar liggen struikelblokken en wat zijn de oorzaken daarvan? Pas als jij als persoon in balans bent, kun je zowel zakelijk als privé uitblinken en het beste uit je leven halen.

Wanneer schakel je een Business Mentor in?

Het mentorschap is perfect voor jou als jij klaar bent voor de volgende stap in je leven, of dat nu op zakelijk vlak of juist in je privésituatie is. Pas als jij als persoon bewust in balans bent, kun je echt doorgroeien naar de persoon die jij altijd voor ogen had. Het is niet langer tijd om jezelf te vergelijken met anderen, maar de regie te pakken en te doen waar je voor gemaakt bent. Het is op dit moment net als in Amerika ook in Nederland de trend voor ondernemers om een Business Mentor in te schakelen. Waarom is dat?

De verschillen tussen Business Coach en Business Mentor

• Een Business Coach challenged jou om nog meer zakelijk succes te bereiken. Een Business Mentor is een levend voorbeeld, is al wat ouder en heeft daarmee veel levenservaring waar jij van kunt profiteren.
  • Een Business Coach stelt jou vragen, zodat duidelijk is wat er nodig is om de gestelde doelen te bereiken. Een coach biedt jou de technieken waarmee je zelf aan de slag gaat. Een Business Mentor luistert naar je en laat zien hoe je factoren, zoals geluk, goede relaties en zakelijk succes, kunt combineren en biedt adviezen.
  • Bij Business Coaching ligt de focus op de prestatie. Bij mentorschap ligt de focus op persoonlijk geluk en persoonlijke ontwikkeling. Met zakelijk succes als resultaat.
  • Persoonlijk geluk is niet te meten, zakelijk succes wel. Het resultaat van Business Coaching is zichtbaar en meetbaar, het resultaat van het mentorschap voel je van binnen.
  • Een goede coach laat je beter presteren. Een goede mentor verandert je hele leven.
  • Kort samengevat: een coach is een spiegel, een mentor is spiegel, voorbeeld en ervaringsdeskundige tegelijk.

Succes zonder geluk is waardeloos

Uiteindelijk ben jij de persoon die bewuste keuzes moet maken om je persoonlijk en zakelijke doelen te behalen. Daar gaat een coach of mentor je wel bij helpen, maar hij gaat het niet voor je uitvoeren. Succes zonder geluk is waardeloos. Ben jij klaar om je leven te veranderen en kies je vanaf nu echt 100% voor jezelf? Ga je voor The Good Life? Plan dan een afspraak in met een ervaren coach en mentor. Want het zou zonde zijn om de kans te missen om succesvol en gelukkig te zijn. Of stel je het goede leven liever nog een tijdje uit tot het te laat is?