Waarom het slim is om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:05

Persbericht - De arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is er speciaal voor zzp'ers en biedt bescherming in het geval dat je arbeidsongeschikt wordt. Hier wil je misschien (nog) niet over nadenken, maar het is verstandig om dit wel te doen. Als zzp'er kun je namelijk niet bij de overheid terecht voor financiële steun mocht je arbeidsongeschikt worden.

Bescherming tegen arbeidsongeschiktheid

Door een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten ben je verzekerd van op het moment dat je jouw werk niet meer kunt uitvoeren. Ter vervanging van het misgelopen inkomen, krijg je een vergoeding vanuit de verzekering. Een van de belangrijkste redenen dat zzp’ers ervoor kiezen om zich niet te verzekeren, is door het hoge prijskaartje dat aan deze verzekering hangt. Toch is het zeker slim om dit wel te doen, want als de zaak jouw enige inkomstenbron is heb je niets meer als dit wegvalt. Je spaargeld zal dan snel verdwijnen.

Kans op ziekte of ongeluk groter dan je denkt

De kans op een ziekte of een ongeluk lijkt vaak erg klein. Veel zzp’ers onderschatten dit risico dan ook. Je kunt namelijk op allerlei manieren arbeidsongeschikt raken, bijvoorbeeld doordat je besmet wordt door een virus of bacterie, of omdat je vervelend onderuit gaat tijdens een fietstochtje. Het valt altijd aan te raden om een buffer op te bouwen als zzp’er en waarschijnlijk heb je wel iets aan de kant staan. Maar wanneer je langere tijd niet kunt werken, komt de bodem van jouw spaarpot snel in zicht. Ook kan het zijn dat je dit geld apart hebt gezet voor je pensioen.

Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vergelijken

Via de AOV kun je rekenen op een vaste vergoeding als je arbeidsongeschikt raakt. Hoe hoog dit bedrag is, is onder andere afhankelijk van de door jou betaalde premie. Je krijgt meestal een bedrag per maand voor de periode dat je arbeidsongeschikt bent. Wel is er vaak een wachttijd afhankelijk van de voorwaarden van de verzekering die jij afsluit. Deze moet je altijd echt goed doorlezen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering vergelijken kan je hierbij helpen.

Andere belangrijke verzekeringen zzp’ers

1. Aansprakelijkheidsverzekering ZZP

Als zzp’er draag je overal zelf verantwoordelijkheid voor. Om de kans op aansprakelijkstelling met jouw bedrijf te verkleinen, valt het in eerste instantie aan te raden om duidelijke algemene voorwaarden te hanteren. Hierin leg je wederzijdse rechten en verplichtingen vast tussen je opdrachtgever en jezelf. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de betaaltermijn, levertijd en garantiebepalingen, maar ook wat er gebeurt op het moment dat er iets misgaat. Algemene voorwaarden zijn niet wettelijk verplicht, maar vormen een stevige basis voor de overeenkomsten die je aangaat. Een aansprakelijkheidsverzekering zzp is geen overbodige luxe.

2. Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Ook met goede voorwaarden loop je het risico op een aansprakelijkstelling wanneer jij, jouw bedrijf, je medewerkers, diensten of producten letsel- of materiële schade veroorzaken bij anderen. Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hoef jij niet op te draaien voor dit soort schades en handelt de verzekeraar deze voor je af.

3. Beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Afhankelijk van de branche waarin je actief bent is het ook verstandig om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Deze verzekering is sterk aan te raden als je in de adviserende dienstverlening werkt. Als jij nalatig bent of een vergissing maakt, kan het zijn dat jouw opdrachtgever omzet mist of verlies lijdt. Zelfs kleine foutjes kunnen grote financiële gevolgen hebben voor jouw opdrachtgever waardoor directe vermogensschade een risico is. Hier verzeker je jezelf tegen met een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.