Waar moet je rekening mee houden bij het verzekeren van bedrijfsauto’s?

Laatst bijgewerkt: 02-12-2020 11:18:12

Persbericht - Net zoals je een privéauto moet verzekeren, doe je dat ook met een bedrijfsauto. Toch zijn er een aantal aandachtspunten...

Net zoals je een privéauto moet verzekeren, doe je dat ook met een bedrijfsauto. Toch zijn er een aantal aandachtspunten bij het verzekeren van bedrijfsauto’s waar je rekening mee moet houden. We zetten er een aantal op een rijtje.

Zakelijke autoverzekering vaak duurder

Een zakelijke autoverzekering is doorgaans duurder dan een particuliere autoverzekering. De reden hiervoor is het feit dat bedrijfsauto’s doorgaans meer kilometers maken dan auto’s voor privégebruik. Ook worden bedrijfsauto’s vaak door verschillende mensen bestuurd, waardoor verzekeraars het risico op schade groter achten. De hoogte van de premie kan ook nog afhankelijk zijn van het aantal medewerkers dat je bedrijf telt en eventuele risico’s die van toepassing zijn binnen jouw branche. Lidmaatschap van een brancheorganisatie kan ook nog meespelen.

Lading verzekeren

De eventuele lading die je vervoert met je bedrijfswagen, is niet standaard meeverzekerd wanneer je een bedrijfsautoverzekering afsluit. Vaak is het echter wel mogelijk om daar een aanvullende verzekering voor af te sluiten. Doorgaans gaat het dan om transport- en logistiekpolissen, die vanzelfsprekend voor extra kosten zorgen. Overweeg of hoe vaak je een lading van waarde vervoert en of de kosten opwegen tegen de risico’s.

Pechhulpverzekering

Als je in grote mate afhankelijk bent van een of meerdere bedrijfswagens voor je bedrijfsvoering, dan wil je zo min mogelijk afspraken moeten afzeggen omdat de wagen niet meewerkt. Daarom is het verstandig om voor je bedrijfswagens een pechhulpverzekering af te sluiten. Dan word je zo snel mogelijk geholpen als er sprake is van autopech. Je bent hier namelijk niet automatisch voor verzekerd. Met een pechhulpverzekering kun je je ook van vervangend vervoer garanderen.

Exclusief btw verzekeren

Je kunt de waarde van je bedrijfsauto ‘exclusief btw’ verzekeren. Zo wordt er 21 procent van de cataloguswaarde en dus ook de verzekerde waarde afgetrokken. Dit leidt tot een lagere maandelijkse premie. Let er echter wel op dat dit ook leidt tot het exclusief btw uitbetalen van schade-uitkeringen. Een schadeherstelbedrijf zal je echter inclusief btw factureren. Deze btw kun je bij de aangifte omzetbelasting terugvragen.

Pakketkorting bij combineren van verzekeringen

Valt jouw bedrijf onder het midden- en kleinbedrijf (MKB), dan kun je mogelijk profiteren van pakketkorting wanneer je meerdere verzekeringen combineert bij dezelfde verzekeraar. Zo kun je bijvoorbeeld je autoverzekering combineren met een rechtsbijstandsverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Deze pakketkorting kan in sommige gevallen oplopen tot 10 procent, dus dat is wel de moeite van het overwegen waard.

De juiste dekking kiezen

Zoals je gewend bent van je particuliere autoverzekering, moet je ook bij de zakelijke verzekering van je bedrijfsauto kiezen welke dekking je wilt hebben. Een WA-verzekering is wettelijk verplicht om schade die je bij een ander maakt te dekken, maar hiermee is schade aan jouw bedrijfsauto of diefstal ervan nog niet gedekt. Wil je ook dekking voor diefstal, ruitschade, schade door een brand of explosie, een aanrijding met een dier of noodweer? Dan heb je een beperkt casco verzekering nodig. Als je bedrijfsauto nog een hoge dagwaarde heeft, is het zinnig om hem volledig casco oftewel allrisk te verzekeren. Dan ben je ook gedekt voor schade die je zelf veroorzaakt aan de bedrijfsauto.

Ben je voldoende op de hoogte? Regel hier je autoverzekering!