Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Voordelen van adverteren op social media

Laatst bijgewerkt: 19-12-2022 09:40:20

Persbericht - Waarom adverteren op social media een goed idee is om jouw doelgroep te bereiken.

Twijfel je of adverteren op social media interessant kan zijn voor jouw bedrijf? Met social media kun je zelf aan de slag gaan of uitbesteden aan een social media bureau. In deze blog lees je waarom social media advertising voor jouw bedrijf de moeite waard kan zijn.

Doelgroep

Met behulp van social media is het mogelijk om jouw doelgroep te bereiken. Dit komt doordat er steeds meer social media gebruikers bijkomen. Alvorens je kiest voor een social media kanaal, is het verstandig om te achterhalen op welk platform jouw doelgroep aanwezig is. Als je zeker weet dat je doelgroep zich op dit social media platform bevindt, kun je dat kanaal gebruiken om te gaan adverteren. 

Meer mensen bereiken

Via adverteren op social media kun je mensen bereiken die je anders niet had kunnen bereiken. Als je de naamsbekendheid van je bedrijf wilt vergroten, kun je je richten op een breed publiek. Als je meer geïnteresseerde klanten wilt trekken, kun je een gerichte groep benaderen. Via een advertentie kun je de aandacht trekken en je doelgroep verleiden om volger te worden, meer informatie aan te vragen, interactie aan te gaan of een product te kopen. Elk social media kanaal heeft zijn eigen mogelijkheden. Hieronder worden twee social media kanalen besproken.

Adverteren op Instagram

Wanneer je gaat adverteren op Instagram heb je vele targeting mogelijkheden om met je advertenties jouw doelgroep te bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld targeten op locatie, demografische gegevens, interesses en gedrag. Binnen Instagram zijn er diverse advertentie mogelijkheden. Zo kun je adverteren via Instagram Stories, foto-advertenties, video-advertenties, carrousel-advertenties, collectie-advertenties en advertenties door middel van reels. Advertenties in Stories, het Overzicht of in de reels blijven de aandacht trekken omdat ze de dezelfde opmaak hebben als een normale Instagrampost. Instagram wordt vooral gebruikt door een jongere doelgroep die visueel zijn ingesteld, daarom zullen zij sneller reageren op je advertentie. Door een advertentie zo te ontwerpen dat deze op een normale post lijkt, kun je zorgen voor een hogere interactie.

Adverteren op Facebook

Als je gaat adverteren op Facebook kun je kiezen uit een groot aantal doelstellingen, zoals: zoveel mogelijk mensen bereiken, merkbekendheid vergroten, verkeer naar je website stimuleren, meer betrokkenheid genereren, conversies stimuleren, et cetera. Ook biedt Facebook diverse plaatsingsmogelijkheden. Zo kan deze getoond worden in een newsfeed, in de sidebar, in Facebook Stories, in de Marketplace, bij video’s en in Facebook Messenger. Facebook heeft uitgebreide targeting mogelijkheden, waardoor het redelijk makkelijk is om je doelgroep te specificeren. Hoe gerichter je adverteert en een des te hogere opbrengst je kunt behalen. Ook kun je gebruik maken van remarketing. Dit zijn bezoekers van je site die je opnieuw benaderd met gerichte advertenties. Het adverteren op Facebook is relatief goedkoop. Met een dagbudget van een paar euro kun je al adverteren op Facebook.

Conclusie

In dit artikel heb je kunnen lezen dat je door adverteren via social media jouw doelgroep kunt bereiken. Daarbij is het belangrijk om eerst je doelstelling te bepalen en te onderzoeken op welk platform jouw doelgroep zich bevindt. Wanneer je zelf de kennis of tijd niet hebt om een social media campagne op te zetten en te beheren, kan het slim zijn om dit uit te besteden aan een ervaren social media bureau