Voorbereiding op de belastingaangifte: zo doe je dat

Laatst bijgewerkt: 01-03-2022 19:00:08

Persbericht - Bedrijven en particulieren in loondienst moeten ieder jaar aangifte inkomstenbelasting doen. Bedrijven betalen belasting over de gemaakte winst en particulieren over hun inkomsten. De aangifte inkomstenbelasting wordt online bij de Belastingdienst gedaan en dit moet voor 1 mei gebeuren. In dit artikel vind je handige tips om je zo goed mogelijk voor te bereiden op het doen van belastingaangifte, zowel voor particulieren als bedrijven!

Laat je adviseren door een belastingadviseur

Het kan geen kwaad om zo nu en dan hulp in te schakelen van een belastingadviseur. Een belastingadviseur helpt je graag bij alles omtrent aangifte inkomstenbelasting en weet precies van welke aftrekposten jij gebruik kan maken. Zo weet je zeker dat je niet te veel of te weinig belasting betaalt.

Houd je administratie goed bij

Vooral voor bedrijven is het van belang om de administratie goed bij te houden. Je administratie vormt namelijk de basis van de belastingaangifte. Controleer periodiek of je administratie klopt; check de inkomsten, uitgaven, kosten, facturen en alles wat in je administratie te vinden is. Een goed bijgehouden en regelmatig gecontroleerde administratie maakt het doen van belastingaangifte een stuk makkelijker.

Zorg als bedrijf ook voor back-ups van je administratie. Als onderneming ben je verplicht je administratie 7 kalenderjaren te bewaren. Het is handig om zowel een fysieke als digitale back-up van je boekhouding te hebben.

Voor particulieren geldt: bewaar je jaaropgaven en loonstrookjes goed. Je bent niet verplicht ze te bewaren, maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting na vorderen. Het is dus zeker wel belangrijk om deze documenten te bewaren. Ook is het handig de rest van de gebruikte gegevens bij de aangifte ook te bewaren, zodat je deze altijd terug in kan zien.

Checklist van benodigde gegevens

Voor zowel particulieren als bedrijven zijn de gegevens die je nodig hebt voor belastingaangifte nagenoeg hetzelfde. Alleen de aftrekposten kunnen van elkaar verschillen. Hieronder vind je een handige checklist.

Persoonlijke gegevens:

• Het BSN-nummer van jezelf en eventueel je partner en je kinderen.
  • Je rekeningnummer.
  • Je eigen DigiD en eventueel die van je partner.

Inkomsten:

• Jaaropgave. Als je dit niet hebt, dan mag je je salarisstroken gebruiken.
  • Ontvangen partneralimentatie.

Bankrekeningen:

• Jaaroverzicht van de betaalrekening.
  • Jaaroverzicht van je spaarrekening (en eventueel de spaarrekening van de kinderen).
  • Jaaroverzicht van de beleggingen.

Wonen:

• De WOZ-waarde van je woning. Je vindt deze waarde op de WOZ-beschikking die je hebt ontvangen van de gemeente.
    Jaaropgave van de hypotheek.
  • De notarisafrekening: alleen als je het afgelopen jaar een woning hebt gekocht of verkocht.

Overzicht aftrekposten:

• Giften die je hebt uitgegeven.
  • Zorgkosten die niet vergoed werden.
  • Betaalde partneralimentatie.
  • Studiekosten, alleen wanneer je geen recht hebt gehad op studiefinanciering.

Bij tip 3 lees je meer over de aftrekposten en kortingen voor bedrijven.

Overig:

• Gegevens van schulden.
  • Gegevens van leningen.
  • Betaalde lijfrentepremies.
  • Dividendgegevens.
  • Overzicht van betaalde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen.
  • Indien deze ontvangen hebt, de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.

Lees je in over aftrekposten en kortingen

Het kan soms lastig zijn om te bepalen welke aftrekposten je moet meenemen in de belastingaangifte. Bij aftrekposten krijg je een deel van de betaalde belasting weer terug. Hoeveel dat is, hangt onder andere af van hoeveel het heeft gekost. Volgens Belastingadviseur-wijzer.nl zijn de meest voorkomende aftrekposten:

• Zorgkosten: het gaat hierbij om zorgkosten die niet vergoed zijn vanuit de zorgverzekering, zoals tandartskosten en vervoerskosten voor een ziekenhuisbezoek.
  • Eigen woning: zodra je een lening afsluit voor een huis, zijn sommige kosten ook aftrekbaar. Voorbeelden hiervan zijn de kosten voor de hypotheekakte, het taxatierapport en de gemaakte kosten voor hypotheek advies.
  • Studiekosten: dit gaat enkel om studiekosten wanneer je geen recht hebt op studiefinanciering. Denk hierbij aan collegegeld of geld voor boeken en andere leermiddelen.
  • Partneralimentatie: ook deze kosten mag je aftrekken bij de belastingaangifte.
  • Andere belangrijke aftrekposten zijn giften, reiskosten voor woon- en werkverkeer en betaalde lijfrente.

Als ondernemer heb je in sommige gevallen recht op de ondernemersaftrek. Je betaalt daardoor minder belasting. Er zijn veel verschillende kortingen, de belangrijksten zijn deze:

• Startersaftrek: als starter mag je 3 keer in de eerste 5 jaar van je eigen bedrijf gebruik maken van de aftrek van €2.123,-.
  • Zelfstandigenaftrek: als je meer dan 1.125 uren werkt aan je onderneming heb je hier recht op. De zelfstandigenaftrek bedraagt ongeveer €7.000,- die je mag aftrekken van je inkomsten.
  • Investeringsaftrek: bij investeringen tussen de €2.301 tot €318.449,- mag je een bepaald percentage van de inkomsten afhalen. Dit percentage is afhankelijk van de investering.

Meer informatie over de aftrekposten en kortingen lees je op Belastingdienst.nl.

Dubbel check alles

Voordat je begint met het doen van aangifte inkomstenbelasting is het belangrijk dat je je administratie goed controleert. Bekijk nogmaals je inkomsten, uitgaven en gemaakte kosten. Als particulier check je je jaaropgaaf en salarisstroken.

Klopt alles?

Check dan nogmaals je gegevens. Gebruik hierbij de checklist bij tip 2. Als alle gegevens kloppen, start je met je aangifte.

Een groot deel is al ingevuld door de Belastingdienst. Het is van belang dat je de gegevens goed controleert en ervoor zorgt dat ze overeenkomen met je eigen verzamelde gegevens. Vul de aangifte aan met informatie die nog niet is ingevuld.

Heb je alles ingevuld?

Loop dan nogmaals alles na voordat je de aangifte indient. Eventueel kun je hiervoor gebruik maken van de eerste tip. Daarna is je aangifte klaar om verstuurd te worden.

Tot slot…

Het goed bijhouden van je administratie, het verzamelen van de gegevens die je nodig hebt, het controleren van deze gegevens, weten van welke aftrekposten je gebruik kan maken en nogmaals alles controleren: het doen van belastingaangifte is een flinke klus.

Maar toch werkt het ieder jaar zo goed als hetzelfde. Daarom als laatste tip: bewaar alles wat je gebruikt hebt voor een aangifte inkomstenbelasting. Samen met de handige checklist van benodigde gegevens maakt dat je ieder jaar minder moeite hoeft te doen voor de voorbereiding op je aangifte.