Persbericht - Tijdens corona werken veel mensen thuis en bestellen klanten vooral online. Het is fijn als in bijzondere tijden je de bestellingen toch kunt ontvangen, al blijven veel bedrijven worstelen met het digitaliseren van het contact met klanten.
Veel bedrijven proberen daarom een mix te vinden van offline en online klantcontact. Maar niet alle klanten zijn meer bereid om fysiek contact te hebben met bedrijven. Webwinkels, of bedrijven die digitalisering al ver hebben doorgevoerd, varen daarom wel bij de huidige onzekerheid die door corona is ontstaan.
Online klantcontact werd in de beginjaren van het internet nog soms wat oppervlakkig worden ervaren, dankzij de juiste tools hoeft het qua persoonlijk contact, efficiëntie en klanttevredenheid niet meer onder te doen. Maar dan moet je er wel zin in hebben.
Drie op de tien klantenservicemedewerkers gaven in een recent onderzoek aan dat hun bedrijven klantenservice vooral zien als een kostenpost. Vorig jaar deelde nog niet eens een kwart van de teams deze mening. Twijfel jij of je hier niet ook bij hoort? Met deze vijf tips maak jij jouw service weer helemaal op orde!
Neem de tijd voor de klant
In een winkel of verkoopgesprek neem je vaak de tijd voor een klant. Maar bij veel webshops gaat de telefoon bij alle medewerkers over. Ook bij mensen die hierdoor telkens gestoord worden tijdens andere taken, en het liefst het gesprek dus snel afsluiten. Terwijl het goed helpen van klanten juist kan zorgen voor een mooie extra omzetgroei. Zorg dat mensen die in contact komen met klanten daar ook echt zin in hebben en er het nut van inzien.
Laat zien dat je wilt helpen
In een winkel of fysiek verkoopgesprek zie je al snel wanneer een klant twijfelt. In een webshop of online aanbod is dat lastiger. Maar je kunt het je klant wel makkelijker maken! Toon bij je aanbod duidelijk contactgegevens. Zowel e-mail als een telefoonnummer, maar ook Whatsapp, kunnen je in contact brengen met een twijfelende klant.
Overweeg CRM-software
Met CRM-software kun je gemakkelijk belangrijke details uit klantcontact opslaan en delen met collega’s. Op deze manier ben je altijd direct zodra je de klant spreekt op de hoogte van de klant-, gesprek- en bestelhistorie. Daarnaast is CRM de ideale manier om je verkoopgesprekken te professionaliseren.
Voeg een chat-functie toe
Door een live-chat toe te voegen aan je website kun je ook direct met bezoekers van je webshop of website in gesprek. Je ziet direct welke producten ze bezoeken en kunt ze adviseren tot aan de aankoop aan toe. Zo merk je direct wat de twijfelpunten zijn van klanten binnen je site en kun je direct passend advies aanbieden.
Vergroot je bereikbaarheid
In een winkelstraat zijn er duidelijke openingstijden, maar online is de klant bijna 24/7 actief. Kijk daarom goed of je openingstijden wel passend zijn. Vooral ‘s avonds tussen zeven en negen uur zijn mensen nog volop online actief!
Met deze vijf tips maak je het contact met je klanten niet alleen succesvoller en efficiënter maar zorg je ook voor extra ondersteuning bij twijfelmomenten van de klant. In het ideale geval zit je straks zelfs lachend te bellen. Wedden dat je klant dan online je service net zo goed ervaart als voorheen?