Persbericht - Met een groeiend aantal bedrijven in Nederland wordt het steeds belangrijker om als ondernemer goed zichtbaar te zijn. Check onze 4 tips om je zichtbaarheid te vergroten.
Als ondernemer heb je het vast al wel gemerkt: er is steeds meer concurrentie te vinden binnen de diverse werkvelden. Dat komt omdat het aantal bedrijven in Nederland al een hele tijd flink in de lift zit, blijkt uit cijfers van het CBS.
Daarom is het des te belangrijker om vandaag de dag op te vallen als ondernemer; wil je de aandacht van de (potentiële) klant trekken. Waar je zoal aan moet denken? Simpel: doe mee met beurzen en zakelijke events én investeer in een goede online zichtbaarheid. In dit artikel lees je er meer over.
Om je mogelijke klanten en zakelijke relaties te bereiken, moet je jezelf laten zien. Kijk daarom eens welke zakelijke events en beurzen er zoal binnen de branche waarin je werkt worden georganiseerd. Grote kans dat een groot deel van die events interessant is voor jou om naartoe te gaan om je merk te showen. Huur een plekje voor een stand en verdiep je in hoe je mensen trekt.
Dat doe je onder andere door gratis spullen aan te bieden en op te vallen met kleurrijke posters en vlaggen. Maar: het liefst wordt een potentiële klant door iets speciaals getrokken, zoals een F1 simulator huren voor je stand. Zo’n simulator kan door middel van branding en maatwerk volledig op maat worden gehuurd. 100% dat dat je daarmee mensen naar je stand trekt; ook wanneer het niet direct iets met je bedrijf te maken heeft. Mensen worden graag verrast.
Naast beurzen en events is het aan te raden om actief op zoek te gaan naar interessante borrels en meetings waar je aan kunt sluiten met je bedrijf. In vrijwel iedere branche worden er eens in de zoveel tijd netwerkborrels georganiseerd. Dat soort bijeenkomsten zijn ideaal om jezelf te laten zien en om nieuwe contacten te leggen. Het belang van netwerken is onmisbaar voor je bedrijf.
Wie weet leidt het zelfs tot een nieuwe samenwerking of tot nieuwe klanten! De vraag is natuurlijk hoe je tussen het grote aanbod de juiste meetings kunt vinden. Ga in dat geval eerst voor jezelf na wat je wil bereiken. Wil je alleen interessante mensen ontmoeten waarmee je kunt kletsen over het vak of wil je daadwerkelijk wat verkopen? Kijk ook of je liever gaat voor laagdrempelige gratis events of meer exclusieve betaalde borrels.
Naast fysieke zichtbaarheid is het nodig om online goed zichtbaar en vindbaar te zijn. Een groot deel van het zoeken naar bedrijven en ondernemers gebeurt tegenwoordig namelijk gewoon via het internet – zowel door consumenten als andere ondernemers. Daarom is het een must om over een goed vindbare website te vinden; een website die een hoog plekje heeft in de zoekmachine. Investeer dus in iemand die dat voor je bedrijf kan maken, zoals een freelancer of een marketingbureau.
Een goed vindbare website zit SEO-technisch gezien juist in elkaar. Dat betekent dat er aandacht moet worden geschonken aan content, de technische kant van de website én linkbuilding. Wanneer je een professional inhuurt om dit te doen, hoef je je hier zelf niet druk om te maken. Dat kost je weliswaar wat geld, maar bespaart je heel veel tijd die je beter in de ontwikkeling van je bedrijf kunt stoppen.
Een knaller van een website is een goede basis voor je online zichtbaarheid, maar daarmee ben je er nog niet. Het is zaak om actief kwalitatieve content te produceren om de plek van je website in Google te behouden. Daardoor ziet Google je als een autoriteit binnen je branche, waardoor je website (of pagina’s ervan) een hoger plekje in de zoekmachine krijgt. Daarnaast is het belangrijk om actief te zijn op sociale media kanalen.
LinkedIn is een sociaal medium dat voor iedere onderneming onmisbaar is. Het is de online plek om te netwerken en om je netwerk op de hoogte te houden van wat je hebt gedaan en wat je plannen zijn. Afhankelijk van de branche waarin je werkt, kan het ook interessant zijn om andere social media accounts aan te maken. Heb je bijvoorbeeld een jonge doelgroep dan is TikTok of YouTube een aanrader. Facebook, Instagram en Twitter zijn voor een groot deel van de ondernemingen ook leuk om iets mee te doen, maar kijk goed welk kanaal de beste match is om zo je doelgroep te bereiken.