Veiligheid op de werkvloer gaat verder dan je denkt

Laatst bijgewerkt: 19-01-2021 08:03:55

Persbericht - Een veilige werkvloer is belangrijk. Hierbij kun je denken aan verschillende dingen. Zo gaat het om bijvoorbeeld een veilige omgeving...

Een veilige werkvloer is belangrijk. Hierbij kun je denken aan verschillende dingen. Zo gaat het om bijvoorbeeld een veilige omgeving bij het werken in een fabriek met grote machines en apparaten, maar ook wanneer je bijvoorbeeld met zware voorwerpen werkt. Ook als je veel met de hand werkt, is veiligheid van belang. Maar het gaat ook verder dan alleen fysieke veiligheid.

Werk altijd verstandig

Fysieke veiligheid is uiteraard belangrijk. Zelfs zo belangrijk dat er wetten en regels zijn opgesteld om de veiligheid van werknemers voorop te stellen en te verzekeren. Daarnaast draagt het dragen van goede werkkleding enorm bij. Dat moet niet onderschat worden, zeker niet als je zelf werkzaam bent op een werkplek waar deze kleding gedragen moet worden. Draag altijd jouw veiligheidssneakers en wees verstandig. Een ongeluk zit echt in een klein hoekje, en het volgen van de regels kan geen kwaad.

Zijn er op jouw werkplek niet zulke regels vastgesteld, maar zou je het wel prettig vinden om werkkleding te dragen? Wat houdt je dan tegen? Werkschoenen worden door allerlei mensen gedragen, zelfs als je helemaal niks doet waar dit soort schoenen voor nodig zijn. En ook werkbroeken zijn nou eenmaal enorm handig, en als jij hier goed gebruik van kunt maken op het werk – waarom dan niet?

Veiligheid door fijne sfeer

Wat ook meehelpt aan een veilig gevoel, is hoe je je voelt als het aankomt op sfeer. De werksfeer die op een werkplek hangt is voor verschillende dingen bepalend. Je wil als werkgever dat jouw werknemers een veilig en prettig gevoel hebben wanneer zij aan het werk zijn. Voor een deel heb je dit zelf in de hand. Je kan er voor proberen te zorgen dat zij weten dat de welkom zijn, dat ze waardevol zijn en dat ze altijd bij de werkgever terecht kunnen. Dat klinkt zo logisch, maar toch blijkt dat de realiteit niet altijd zo werkt.

Om dit teamgevoel te versterken, zijn er verschillende dingen te bedenken. Het houden van teamuitjes, het bedenken van regels onderling en het stellen van gezamenlijke doelen zijn allemaal dingen die als gevolg kunnen hebben dat jouw team sterker wordt. Ook het dragen van bedrijfskleding  van Proforto helpt mee. Misschien vraag je je af waarom, maar het antwoord is simpel. Je bent samen een groep, een team. Het dragen van kleding die hoort bij het bedrijf waar je werkzaam bent, geeft je een soort gevoel van waardering en een sterkere connectie met de groep. Je bent een eenheid, en dat is te zien.