Persbericht - Het beheren van het tramnetwerk in de provincie Utrecht is een dynamisch proces. Veiligheid staat voorop, daarom mogen alleen professionals die aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoen op en rondom het spoor werken. Om te voorkomen dat er conflicten ontstaan in de werkzaamheden, met vertragingen of uitval tot gevolg, is het voor zowel de gebruikers van het netwerk als medewerkers van belang dat de werkzaamheden goed gecoördineerd worden.
Het beheren van het tramnetwerk in de provincie Utrecht is een dynamisch proces. Veiligheid staat voorop, daarom mogen alleen professionals die aan alle veiligheidsvoorwaarden voldoen op en rondom het spoor werken. Om te voorkomen dat er conflicten ontstaan in de werkzaamheden, met vertragingen of uitval tot gevolg, is het voor zowel de gebruikers van het netwerk als medewerkers van belang dat de werkzaamheden goed gecoördineerd worden. Het bestaande platform draaide echter op verouderde technieken. Na een aanbestedingsproces heeft softwarebedrijf PAQT samen met de provincie Utrecht gewerkt aan een geoptimaliseerd proces voor zowel het verlenen van toegang als het afstemmen van werkzaamheden op en rond het spoor.
‘We hebben te maken met complexe materie maar PAQT heeft deze snel eigen gemaakt. Al in de eerste demo’s liet PAQT zien dat zij in staat zijn om het proces te doorgronden en te optimaliseren. Hierdoor is de ontwikkeling van het platform soepel en transparant verlopen.’ legt Wesley van Poppelen, V&G Coördinator en Veiligheidsadviseur Trambedrijf Beheer & Onderhoud bij de provincie Utrecht uit.
Er komen tientallen aanvragen per week binnen, variëren van een gesloopt bankje tot aan groter onderhoud. Om toegang te krijgen op en rond het spoor moet er online een examen gedaan worden om een bewijs van toegang te krijgen. Onderhoudsbedrijven voeren in welke medewerkers dit moeten doen en als deze medewerkers het examen goed afleggen ontvangen ze een digitaal bewijs van toegang. Dit digitale bewijs is persoonlijk, kan niet gedeeld worden en zorgt ervoor dat de medewerkers op locatie toegang krijgen om hun werkzaamheden uit te voeren.
Naast de online accreditatie voor medewerkers voeren de onderhoudsbedrijven ook de aard van de werkzaamheden in waarna een procedure in werking wordt gesteld waarin gecontroleerd wordt hoe de werkzaamheden zich verhouden tot andere werkzaamheden. Dankzij het nieuwe platform is het proces om toegang te verkrijgen teruggebracht van enkele weken naar dagen en kan de provincie beter en verder vooruitplannen.
Het grote voordeel daarbij is dat de provincie nu ook beschikt over een geografisch informatiesysteem die de werkzaamheden en buitendienststellingen visualiseert. De medewerkers van de provincie Utrecht kunnen op die manier in een oogopslag zien waar er gewerkt wordt en wat de eventuele gevolgen op de trajecten zijn.
Door het gebruik van het nieuwe systeem wordt bijna 90% van alle processen digitaal afgehandeld.
De samenwerking tussen de provincie Utrecht en PAQT komt met de lancering van het platform nog niet ten einde, de partijen gaan het systeem samen door ontwikkelen. Naar verwachting is de volgende oplevering voor de zomer beschikbaar.
Go digital, the easy way. Bij PAQT staat impact maken voorop. Het Utrechtse bedrijf is in 2014 opgericht door Robert Horsmans en Maurits Dijkgraaf en heeft een uitgesproken visie op softwareontwikkeling. De twee jonge ondernemers wisten met deze visie, de bijbehorende pragmatische aanpak en sterke groei van het bedrijf tot driemaal toe een FD Gazelle in de wacht te slepen. Dankzij het platform dat zij ontwikkelden is digitaal transformeren makkelijk en overzichtelijk. Op dit moment werken bij PAQT 45 specialisten in zes ontwikkelteams. Het bedrijf is als een van de weinige uit de branche ISO 27001, ISO9001 en NEN 7510 gecertificeerd.