Tips voor het vinden van een baan

Laatst bijgewerkt: 18-05-2023 18:00:06

Persbericht - Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Of overweeg je te switchen van baan? Lees dan snel verder. In dit artikel staan tips om een baan te vinden die echt bij je past.

Zoek uit wat je wilt

De eerste stap is uitzoeken wat je eigenlijk wilt. Zoek je een fulltime of parttimebaan? Waarom ben je niet tevreden met je huidige baan of waarom was je niet tevreden met je vorige baan? Wat vind je belangrijk in een baan? En wat vind je belangrijk in het bedrijf waar je voor gaat werken? Dit zijn een aantal vragen die je jezelf kunt stellen. Hoe duidelijker je voor ogen hebt wat je wilt, hoe makkelijker je zoektocht naar een nieuwe baan zal zijn. Hiermee voorkom je dat je op sollicitatiegesprekken gaat bij banen die je eigenlijk niet wilt.

Ga in gesprek met een loopbaancoach

Twijfel je erg wat je precies wilt? Dan helpt het om in gesprek te gaan met een loopbaancoach. Een loopbaancoach kan je helpen om uit te vinden wat je wilt. De loopbaancoach geeft niet antwoord op de vraag wat je wilt, maar stelt jou de juiste vragen om dit zelf te ontdekken. Via de overheid kun je kosteloos een traject volgen bij een aangesloten loopbaancoach. Werk je momenteel nog bij een werkgever? Bij sommige werkgevers is het ook mogelijk om gratis een gesprek met een loopbaancoach te voeren. Wat wordt besproken tijdens dit gesprek blijft tussen jou en de loopbaancoach. Wie weet ontdek je wel dat je bij dezelfde werkgever wilt blijven, maar een andere functie wilt bekleden.

Kijk op verschillende website

Kijk niet op slechts één website met vacatures, zoals Linkedin en Indeed. Er zijn zoveel verschillende websites en platformen om banen te vinden. Maak hier gebruik van! Als je goed weet wat je wilt, kies dan voor platformen en websites die passende vacatures of vacatures uit een bepaalde sector plaatsen. Op algemene websites kun je filteren op bepaalde sectoren. Lijkt een baan in de sociale sector of zorgsector je wel iets? Kijk dan voor vacatures sociaal domein en voor vacatures in de zorg op de website bvng.nl.

Verdiep je in de baan en het bedrijf

Heb je eenmaal een leuke vacature gevonden? Lees je dan goed in voordat je gaat solliciteren op de baan. Verdiep je in de functie en in het bedrijf. Kijk op hun website, bekijk profielen van huidige medewerkers en zoek informatie op over de baan. Met deze kennis kun je jouw motivatiebrief aanpassen aan het bedrijf en de functie. Zo schrijf je bijvoorbeeld een erg formele brief als het bedrijf zeer zakelijk is. Schrijf daarnaast vooral over jouw eigenschappen die essentieel zijn voor deze functie.

Met deze tips kun je een goede start maken met het solliciteren. Veel succes!