Tips om te voorkomen dat je werknemers in een burn-out raken

Laatst bijgewerkt: 12-03-2024 10:29:08

Persbericht - Wat kun je als werkgever doen aan een burn-out; hoe zorg je ervoor dat je tijdig signalen opvangt, of beter gezegd: hoe zorg je dat het voorkomen kan worden binnen jouw bedrijf?

Als werkgever is het een van de laatste zaken die je wilt zien gebeuren binnen je personeelsbestand; personeelsleden die een burn-out oplopen binnen jouw werkvloer. Wat kun je hieraan doen als werkgever; hoe zorg je ervoor dat je tijdig signalen opvangt, of beter gezegd: hoe zorg je dat een burn-out voorkomen kan worden binnen jouw bedrijf?

Burn-out bij werknemers voorkomen = beter dan genezen

Een burn-out is meestal een samenkomst van een aantal factoren, en dus niet één specifieke aanleiding in de meeste gevallen (uitzonderingen daargelaten). De burn-out gaat vaak samen met overvraagd worden op de werkvloer, een negatieve spiraal op de werkvloer, en dat in combinatie met de karaktereigenschappen van de persoon in kwestie. Want iedereen gaat anders om met situaties op de werkvloer, dit maakt het ene personeelslid gevoeliger voor burn-outs dan het andere personeelslid.

Gevoeligheid voor een burn-out

• Mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel
  • Perfectionisme
  • Te weinig assertief kunnen optreden
  • Minder goed relativeringsvermogen
  • Tijd en prioriteit niet overzien, slechte tijdsindeling hanteren
  • Wie twijfels heeft over het hebben van een burn-out, kan een burn-out test doen

Triggers op de werkvloer

In essentie worden personeelsleden met een burn-out overvraagd, zij kunnen niet hetgeen bieden wat gevraagd wordt. Dit kan vanwege tal van redenen zijn, privé en zakelijk kunnen daar bij elkaar doorheen lopen.

Wat zijn specifieke triggers op de werkvloer?

• Personeelsleden overbelasten met werkzaamheden die nauwelijks haalbaar zijn; men komt dan ontzettend onder druk te staan. Iets wat op termijn voor een burn-out kan zorgen.
  • Personeelsleden (extra, zonder specifiek overleg) werk laten uitvoeren wat niet binnen het takenpakket valt en waarvoor men niet is aangenomen.
  • Onaangenaam werkklimaat, onduidelijke verwachtingen, negatieve omgangsvormen, geen groeiperspectief
  • Geen duidelijk personeelsbeleid, zelf om gesprekken moeten vragen in plaats van periodiek overleg.

Verbeterpunten voor bedrijven

Een duidelijk personeelsbeleid, verwachtingen en situaties waarin periodiek gesprekken tussen leidinggevende en het team plaatsvinden, leiden tot meer duidelijkheid en waardering. Dit kunnen functioneringsgesprekken zijn, maar ook tussentijdse evaluaties, waarin de werknemer duidelijk zijn punten kan uiten. Hier kan een leidinggevende iets mee. Monitoren, vinger aan de pols en handvatten bieden aan het personeel is zeer belangrijk.

Duidelijke planning

Daarnaast is de planning van de werkzaamheden zeer belangrijk. Het hanteren van timemanagement is erg belangrijk voor zowel de organisatie als het personeel. Op deze wijze leert het personeel beter met de tijdsindeling om te gaan en waar de precieze prioriteiten liggen.

Ontspanning en teambuilding

Ontspanning aanbieden is eveneens van groot belang. De ontspanning kan en mag op de werkvloer zijn, in de vorm van fijne ‘hangouts’ creëren; plekken waar het personeel zich even in stilte kan terugtrekken -al is het voor het uitvoeren van werkzaamheden-, plekken waar ontspannen kan worden, zithoekjes, maar ook het befaamde ‘tafelvoetballen’, of een andere vormen van ontspanning bieden kan erg prettig zijn voor personeel.

Daarnaast kunnen enige periodieke teamuitjes erg fijn zijn voor het personeel, het mag kleinschalig, zoals een etentje met het team zijn, maar ook een dagje uit, of een teambuildingdag kan wonderen verrichten. Het personeel voelt zich gewaardeerd en gezien op deze wijze.